langstaartklauwier

LIFE BNIP
Natura 2000
Vogels
Waarnemingen.be

Op 15 oktober werd in het Zwin in Knokke een Langstaartklauwier geringd. Deze soort werd nog nooit eerder in België gezien. Het is zelfs pas de vijfde keer dat deze Aziatische vogel in Europa opduikt.

Het gebeurt niet elk jaar dat er een nieuwe vogelsoort voor België wordt vastgesteld, maar 2017 is op dat vlak een echt boerenjaar. Na de Groene bijeneter en de Wenkbrauwalbatros was het op 15 oktober 2017 voor de derde keer raak. Rond de middag werd een eerstejaars Langstaartklauwier geringd in het Zwin Natuurpark in Knokke. De vogel werd door medewerkers van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen gedetermineerd, gemeten en voorzien van een wetenschappelijk ring en werd kort later opnieuw losgelaten in het Zwin. Tientallen vogelkijkers uit heel België konden deze nieuwe soort nog tot in het schemerduister bewonderen.

De Langstaartklauwier broedt in grote delen van zuidoost-Azië: van Turkmenistan in het westen, tot China en Nieuw Guinea in het oosten. De Langstaartklauwier is gemiddeld 25 cm lang. Een adulte vogel is grijs op de rug en een deel van de nek en kop. In zit heeft de vogel roodbruine dekveren op de vleugel en zwarte hand- en armpennen. In vlucht vallen vooral de duidelijke witte vlekken op de vleugel op. De soort heeft een lange, zwarte staart met bruine buitenste staartpennen. De Langstaartklauwier heeft een breed zwart ‘masker’ rond het oog, dat doorloopt tot het voorhoofd. Er bestaat geen verschil in verenkleed tussen mannetjes en vrouwtjes.

img_3878_0.jpg

De Langstaartklauwier is over heel Europa een erg zeldzame dwaalgast. (foto: Didier Vangeluwe)

Het gebeurt wel vaker dat vogels opduiken op plaatsen waar ze eigenlijk niet horen. Vaak gaat het om jonge vogels die uit koers zijn geblazen. Wanneer zulke verdwaalde vogels dan op een stuk open zee botsen, blijven ze vaak langs de kustlijn plakken, omdat ze het niet zien zitten om de Noordzee over te steken. Recent werd zo ook nog een zeldzame Woestijntapuit gespot in de Voorhaven van Zeebrugge.

Maar de Langstaartklauwier is toch van een ander kaliber. De soort is over heel Europa een erg zeldzame dwaalgast. Het is pas de vijfde keer dat deze klauwiersoort in Europa opduikt. Eerdere gevallen waren in Zweden (11 juni 1999, Stora Karlsö, Gotland), Schotland (27 oktober tot 4 november 2000, Howbeg and Howmore, South Uist, Outer Hebrides) en Denemarken (15-17 oktober 2007, Skallingen, Ribe). Het laatste geval dateert van 2011, toen op 31 oktober 2011 een exemplaar werd ontdekt in Den Helder. De Langstaartklauwier van Knokke is (indien aanvaard door het Belgian Rare Birds Committee) de 446ste vogelsoort die in België werd vastgesteld.

De vogel wordt vandaag opnieuw gespot (en dat is live te volgen via www.waarnemingen.be). Het dier is met een verrekijker goed te bekijken vanaf het wandelpad - er wordt daarom gevraagd om de nodige afstand te bewaren en op de aangeduide paden te blijven.

Tekst: Dominique Verbelen, Natuurpunt Studie