Kevin Feytons

LIFE Vochtig Haspengouw
LIFE+
Natura 2000
Natuurbeheer

De erkenning van het natuurreservaat Nietelbroeken in Diepenbeek, Hasselt en Kortessem, dat beheerd wordt door Natuurpunt, wordt uitgebreid met een oppervlakte van 20,9 hectare. De totale erkende oppervlakte in het grensgebied van de drie gemeentes wordt daardoor 87 hectare.

Via de erkenning komen er jaarlijks Vlaamse middelen vrij om het natuurbeheer te realiseren. De percelen die nu erkend worden, werden al sinds hun verwerving beheerd door de vrijwilligers van Natuurpunt met ondersteuning van de professionele werkploeg. De erkenning is dan ook een opsteker voor het vele werk van de vrijwilligers van het beheerteam sinds 2014.

Natuurgebied Nietelbroeken heeft deels een Europese bescherming door de ligging in habitatrichtlijngebied en ligt quasi geheel in VEN (Vlaams Ecologisch Netwerk). Zoals de naam van het gebied suggereert vind je er vooral de natuurwaarden van vochtige tot natte biotopen.

Bossen, bloemrijke graslanden, struwelen, ruigten en moerassen wisselen elkaar af. In het gebied komen ook oud bos met veel voorjaarsbloeiers en blauwgraslanden voor.

Goed nieuws voor vleermuizen en grauwe klauwier

Het gebied is van belang voor vleermuizen, zo leven er minstens 7 soorten vleermuizen waaronder de zeldzame Bechsteins vleermuis. In 2013 werd nog een kolonie ontdekt van deze soort. Vijf soorten roofvogels komen er voor. Een doelsoort voor de graslanden in het gebied is de grauwe klauwier, een forse zangvogel met zwart masker en witte keel die insecten eet.

Eerherstel voor unieke graslanden

De plantenrijkdom van de bijzondere blauwgraslanden leek 5 jaar geleden nog voorgoed verloren omdat hun habitat werd omgeploegd. Intussen lijkt de natuur ook hier goed op weg naar volledig herstel sinds Natuurpunt de bedreigde percelen kon aankopen en talloze herstelwerkzaamheden uitvoerde. De gevlekte orchissen tel je nog met tientallen in plaats van honderden en de diverse zeggesoorten nemen nog maar enkele vierkante meters in, in plaats van honderden, maar ieder jaar neemt hun aantal toe.

Sinds de opname van het gebied in de reeks 'verborgen moois' wandelingen van het Regionaal Landschap Haspengouw vinden ook meer een meer wandelaars de weg naar dit prachtige gebied.