Wim Dirckx

3 jul 2015
Biodiversiteit
Natura 2000

De Provincie Vlaams-Brabant heeft groen licht gegeven voor een verlenging van het natuurproject ‘De Groene Vallei’, een groengebied dat ontwikkeld wordt in het drukbevolkte gebied tussen Leuven, Brussel en Mechelen.

Het project ontvangt ondersteuning van de provincie en is een unieke samenwerking tussen Natuurpunt, de lokale horeca en toeristische sector, landbouw en de gemeentes om van het gebied topnatuurgebied te maken waar iedereen van kan komen genieten.

De natuurverenigingen zijn belangrijke partner voor de provincie om op het terrein zelf de handen uit de mouwen te steken. ‘Jaar na jaar zien we dat de verenigingen prachtige zaken realiseren met de subsidie van de provincie,’ zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor Milieu en Duurzaamheid. ‘De verenigingen werken vooral met vrijwilligers en de steun van de provincie zorgt ervoor dat die dag in dag uit kunnen werken aan meer en betere natuur in onze provincie.’

‘In de Groene Vallei willen we inzetten op de natuurbeleving van mensen. Zo komen er dit jaar nog een vogelkijkhut (in Kortenberg), nieuwe wandelpaden (in Kampenhout), een wandelbrug (in Steenokkerzeel), een inheemse plantenbeurs en een actie om samen met landbouwers een steentje bij te dragen aan het leefgebied van de koesterburen uit de buurt als grauwe gors, boerenzwaluw en steenuil. Bedoeling is telkens om ook omwonenden te betrekken bij de werken en de activiteiten. Aldus Ewoud L’Amiral, coördinator van De Groene Vallei bij Natuurpunt. Bedoeling is om ervoor te zorgen dat ‘De Groene Vallei’ een meerwaarde voor de streek wordt. We willen het gebied zichtbaarder maken en de bekendheid op Vlaamse schaal vergroten. Laat de toeristen maar komen.

Over ”De Groene Vallei”

Het Natuurpark De Groene Vallei vormt een groene oase in het drukbevolkte gebied tussen Leuven, Brussel en Mechelen. Het gebied is 1.500 hectare groot, 450 hectare wordt beheerd door Natuurpunt. Het landschap is er zeer divers: je vindt er moerassen, bossen, graslanden, orchideeën, struwelen, maar ook echte landbouwlandschappen en weidse vergezichten. De bloemenpracht behoort er tot de Europese top en heel wat planten komen nog maar op enkele plaatsen in Vlaanderen voor of zelfs alleen hier.

Meer info: Ewoud L’Amiral - 0476-26 16 34