Natuurpunt Afdeling Laakdal, al bijna 10 maanden op eigen benen

11 jan 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

Het is nog iets te vroeg om als afdeling onze eerste verjaardag te vieren, dat zal iets voor de lente
zijn… Maar nu al terugkijken op ons eerste werkjaar kan wel.

In januari 2021 waren we al bezig met de voorbereidingen voor de oprichting van een eigen Natuurpunt afdeling in Laakdal. Hoe het ondertussen gaat met die nieuwe afdeling en ook het wel en wee in ons projectgebied, de Laakvalleien, overlopen we hier in grote lijnen.

Over dit alles krijgen jullie alvast meer details op onze Algemene Vergadering van 27 februari. Stip deze datum alvast aan op jullie (natuurpunt)agenda.

Sneeuw in januari 2021, de start van een bijzonder jaar

We kunnen in ieder geval terugblikken op een vruchtbaar, maar toch ook een pittig jaar.

Onze plannen om van afdeling Laakdal een dynamische groep te maken, zijn uitgekomen. Daar mogen we alvast fier op zijn.

Het is een goede zet gebleken dat we de verenigingswerking voorop stelden want dit werpt zijn vruchten af. We zijn ondertussen een flinke groep vrijwilligers die actief bezig is in de verschillende werkingsvelden zoals natuurbeheer, natuurstudie, educatie en beleid.

Zowel onze afdeling als het project de Laakvalleien groeiden en bloeiden

Elke maand kwamen er leden bij. De teller staat al boven de 260 gezinnen die in Laakdal lid zijn van Natuurpunt.

Ook op vlak van te beheren grondgebied is er met de aankoop van bijna 3 hectare weer een sprong vooruit gemaakt. Het gaat over vijvers en bossen waar we de natuur kunnen herstellen en bewaren voor de toekomst.

Voor het beheer van deze gebieden kunnen we rekenen op een groeiende groep vrijwilligers. Elke dinsdagvoormiddag is er een ploeg paraat om de dringende taken aan te pakken. En elke tweede zaterdag van de maand organiseren we een werkdag voor het publiek en het volledige beheerteam.

We kunnen natuurlijk ook beroep doen op de professionele werkploeg van Natuurpunt en zijn blij met de goede samenwerking met de gemeente.

Natuurstudie nam in onze afdeling ook een vlucht

De waarnemingen van planten, vogels, paddenstoelen enz. stroomden binnen op waarnemingen.be. Waarschijnlijk dankzij het gebruik van de beeldherkenningssoftware Obsidentify. Maar ook het besef dat er dringend wat moet gebeuren aan de achteruitgang van de biodiversiteit heeft veel van onze leden tot natuurstudie aangezet.

Educatie is een tak waar we nog kunnen groeien

Toch trachten we in onze maandelijkse nieuwsbrief, de afdelingswebsite en de facebookpagina de interesse voor de natuur aan te wakkeren door het publiek te informeren met woord en beeld

Beleid is ook zo een werkingsveld waar nog veel te doen valt

We volgen zoveel mogelijk de openbare onderzoeken in ons werkingsgebied, en waar nodig, zullen we gepast reageren. Lokaal natuurbeleid is een hoofdstuk waar zowel ruimtelijke ordening, waterkwaliteit en jacht alsook de klimaatcrisis kunnen aan bod komen. Het zijn stuk voor stuk pittige onderwerpen.

Het beheerteam heeft ‘bergen verzet’ in soms moeilijke situaties

Door die zomerse overstromingen hebben we verschillende keren in modderige omstandigheden gewerkt. Ondertussen weten we wat het gezegde “dweilen met de kraan open” betekent.

Gelukkig konden de wandelaars geduld en begrip opbrengen voor het feit dat de wandelpaden moeilijk begaanbaar waren.

Het lijstje met hoogtepunten in het voorbije jaar op vlak van beheer, kunnen we beginnen met de afbraak en het opruimen van de illegale chalet aan de Eindhoutseweg. Wat eerst een onmogelijke job leek, hebben we op een paar maanden afgerond.

Dan volgde een hele maand Amerikaanse stierkikkers vangen. Dat was eveneens een avontuur dat de vrijwilligers niet snel zullen vergeten. En de laatste maanden van het jaar waren we vooral zoet met het opruimen van een vervallen weekend verblijf in de Roost. Een ‘titanenwerk’ dat we juist op het einde van het jaar konden afronden.

We mogen dus tevreden terugkijken. Het was inderdaad een lonend, maar pittig eerste werkjaar voor een nog kleine maar fijne afdeling als Natuurpunt Laakdal. Veel dank aan onze leden en alle medewerkers voor de goede samenwerking! En ook dank aan onze donateurs en sponsors die er voor zorgen dat we onze projecten verder kunnen uitbouwen.

Vic Van Dyck