Natuurpunt Boven-Schelde en de fietsbrug

9 mrt 2023
Lokaal nieuws

Zijn we tegen fietsers? Absoluut niet. Integendeel, we zijn voor duurzame mobiliteit en fietsveiligheid. De meeste van onze vrijwilligers en leden zijn zelf fervente fietsers die ijveren voor meer fietsinfrastructuur. Maar we kijken wel naar de impact op de natuur en vragen om alternatieven te overwegen die de schade op de natuur kunnen vermijden.

De fietsbrug, die over de Tijarm van de Schelde tussen Merelbeke en Zwijnaarde gebouwd wordt, heeft een stevige impact. Ze doorkruist één van de laatste rustige stukjes van het Scheldegebied, vegetatie moet wijken en de permanente verlichting hindert nachtdieren. De schade aan de biologisch waardevolle natuur werd niet voldoende ingeschat en de aanleg van de brug startte zonder voorafgaand overleg. Daarom dienden we bezwaar in.

Ondertussen staat er overleg gepland met de Fietsersbond, Stad Gent en De Vlaamse Waterweg om de situatie te bespreken en alternatieven te overwegen. Passieve verlichting die enkel aanspringt als het fietspad gebruikt wordt, is één van de opties die we verder willen bekijken. Ondertussen blijven we ons verder inzetten voor meer en betere natuur in jouw buurt en een duurzame toekomst, zoals vervat in de toekomstvisie van Natuurpunt.