Frank Maes

Natuurpunt realiseert 35 hectare nieuw bos in 2019

30 dec 2019

2019 zit er bijna op. Ook dit jaar plantte Natuurpunt massaal bos aan in het kader van Bos voor iedereen. Vele vrijwilligers staken samen de handen uit de mouwen om de natuur een duwtje in de rug te geven. In heel Vlaanderen werd, zowel op kleine als grote percelen, nieuwe natuur gecreëerd. Alles samen gaat het over 35 hectare nieuw bos.

Oost-vlaanderen spant de kroon
In elke Vlaamse provincie kwam er dit jaar nieuw bos bij, maar Oost-Vlaanderen bleek dit jaar toch de koploper te zijn met 11 ha nieuw bos. Een tweede plaats wordt ingenomen door West-Vlaanderen met 7 ha, Antwerpen met 6,5 ha, Vlaams-Brabant met 5,5 ha en Limburg met 5 ha. In de Edegemse beekvallei in de Zuidrand Antwerpen vond de grootste bosplantactie plaats. Hier werd 5 ha aangeplant. Hier zal een klimaatbos ontwikkelen, dichtbij de stad, dat tegelijkertijd ook een belangrijke sociale functie zal vervullen.

Jong en oud bos naast elkaar
Een goede bosaanplantactie is een weldoordachte. Een nieuw bos heeft vele honderden jaren nodig om te groeien tot een volwaardig bos en dat is meer dan wat bomen naast elkaar. Het bevat ook tal van planten en insecten die afhankelijk zijn van het typische bosklimaat dat bomen creëren. Nieuw bos wordt daarom in het beste geval naast oud bos aangeplant. Allerlei planten en insecten kunnen op deze manier veel sneller het nieuwe bos koloniseren van zodra het een zekere leeftijd heeft bereikt en er zich een goed bosklimaat heeft weten te vormen.

De aanplantacties door Natuurpunt hebben vaak een bepaald doel voor ogen. Zo zijn verschillende bossen in de Vlaamse Ardennen en het West-Vlaamse heuvelland uitgebreid, omdat daar unieke voorjaarsflora zoals wilde hyacinten bloeien. Zo zullen de bloementapijten in het voorjaar in de toekomst nog verder kunnen uitbreiden.

Jong en oud steken de handen uit de mouwen
Bomen planten bleek weer heel populair bij zowel jong als oud. De Natuurpuntafdelingen, verspreid over Vlaanderen, zagen hun harde inzet voor natuur telkens beloond met een mooie opkomst van tal van vrijwilligers. Naast de vele gezinnen, waren er ook scholen, jeugdbewegingen en bedrijven die kwamen helpen. Naast de bosplantacties zijn er nog andere initiatieven die het bos ten goede komen. Denk maar aan de verschillende geboortebossen waaraan Natuurpunt meewerkt of de actie ‘Behaag Natuurlijk’.

Jouw steun blijft nodig, want er is nog meer op komst …
In het voorjaar staan nog meer plantacties op de agenda die het totaal aantal hectare nog zullen doen toenemen. Jouw steun aan “Bos voor iedereen” is nog altijd welkom. Zo maken we samen van 2020 een topjaar.

Meer info: www.bosvooriedereen.be

Tekst: Matthias Strubbe (Consulent Natuurplanning) & Stijn Beke Smets (Consulent Patrimonium Bosuitbreiding)