Vuursalamander
Rollin Verlinde

Nieuwe mogelijkheden voor amfibieën dankzij Poelenplan van Rodeland

17 mei 2022
Lokaal nieuws

Met onder andere de ons niet onbekende Dominique Verbelen voerde Natuurpunt Studie vorig jaar een inventarisatie uit van een dertigtal poelen, gelegen binnen de Rodeland perimeter in Gavere, Melle en Oosterzele. Op basis van vangsten met fuiken en netten, aangevuld met zicht- en hoorwaarnemingen, werd een grondig beeld bekomen van de aanwezige amfibieën in het studiegebied. Zeven soorten werden aangetroffen: alpenwatersalamander, vinpoot- en kleine watersalamander, gewone pad, bruine kikker en twee ‘groene’ kikkers (bastaard- en meerkikker).

“In dit poelenplan wordt de basis gelegd voor een veerkrachtige en sterke aanwezigheid van talrijke amfibieën in de drie Oost-Vlaamse gemeenten. Dit poelenplan is één van de bijdragen van Provincie Oost-Vlaanderen als actieve partner in het landschapsproject Rodeland. Het poelenplan is een mooi voorbeeld van onze inzet als Provincie voor gebiedsgericht natuurbeleid en het bevorderen en beschermen van onze prioritaire soorten. Samen met de betrokken eigenaars, andere overheden, de regionale landschappen en natuurverenigingen actief in Rodeland, willen we met dit plan een boost geven aan de biodiversiteit.”

Gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Natuur

De resultaten van de studie werden geïntegreerd met informatie van het poelenplan van de gemeente Merelbeke, dat reeds een aantal jaren loopt. Zo werd een vrij grondig en compleet overzicht bekomen van de toestand van de verschillende soorten amfibieën binnen Rodeland. De studie beschrijft niet enkel de bestaande toestand maar geeft ook geschikte locaties aan voor een 30-tal nieuwe poelen in zowel Melle, Oosterzele als Gavere. Het rapport kan je  hier lezen.

Uitbreidingsroute voor kamsalamander richting Scheldevallei

Voor Gavere ligt de focus van het poelenplan op het gebied tussen de Makegemse bossen enerzijds en het domein Borgwal met het vlakbij gelegen Ganzendambos in Vurste, anderzijds. Onder andere de plaatselijke Molenbeekvallei kan daar een natuurlijke corridor vormen voor verbreiding van soorten.

Dit opent zeker perspectieven voor de kamsalamander. Dankzij recente inspanningen, is de populatie in de Makegemse bossen stevig gegroeid en kan ze verder uitbreiden. Daarom werd geopteerd om een viertal nieuwe poelen, geschikt voor kamsalamander aan te leggen in de nabijheid van het Ganzendambos en het domein Borgwal. Mits de aanleg van bijkomende kleine landschapselementen (hagen, houtkanten, ruigtes) is het zeker mogelijk en realistisch dat de kamsalamander zijn verspreidingsgebied de volgende jaren uitbreidt richting Borgwal.

Kamsalamander heeft een voorkeur voor een leefgebied waarin meerdere poelen zich op relatief korte afstand van elkaar bevinden en geconnecteerd zijn door geschikt natuurlijk habitat. Nog extra poelen in het gebied zijn dus zeker welkom en iedereen die wilt overwegen een poel aan te leggen of meer informatie wenst, kan steeds contact opnemen. Met (financiële) hulp vanuit Rodeland en zijn partners (Provincie, Natuurpunt, Regionaal landschap,…) is de aanleg van een poel, een houtkant of andere kleine landschapselementen een geringe en relatief goedkope inspanning. Samen met de kamsalamander zullen nog veel meer soorten zich aangetrokken voelen en er een aangename leefwereld vinden, wat onze biodiversiteit en ecosystemen ten goede komt.

Lees meer op Facebook en op www.rodeland.be en in het persbericht van de provincie