Ontwerp visie- en beheerplan Kesterheide

LIFE BNIP
Natura 2000
Natuurbeheer

De voorbije maanden hebben we stevig gewerkt aan het ontwerp van visie- en beheerplan voor de Natuurpunt-percelen op Kesterheide. Dit document werd volledig geschreven door onze lokale vrijwilligers, dus op basis van passie en betrokkenheid. Input kwam uit inventarisaties, studiewerk, masterplan Gooik, Natura 2000, ontwerpplan ruilverkaveling en uiteraard gesprekken met tal van adviesraden, betrokkenen...

Kesterheide is een uniek project om ook in Gooik een steentje bij te dragen aan het stoppen van de achteruitgang van biodiversiteit. We denken dat het een goed evenwicht is van natuur (Europese natuurdoelen), mens (o.a. speelplek, wandelpad, ruiterpad, MTB...) en landschap (groene parel).

Je kan de voorlopige versie van het plan online lezen of downloaden via www.natuurpunt-pajottenland.be. We zijn volledig transparant over de plannen zodat er geen indianenverhalen de ronde hoeven te doen.

Het document zelf is nogal lijvig, maar we komen het op verzoek graag voorstellen aan adviesraden of verenigingen met een powerpoint presentatie (+/- 45 minuten).

Gelieve dit te beschouwen als een uitnodiging want het document is een aanzet om verder af te werken in overleg met alle geïnteresseerden. Opmerkingen, kritiek, verbeteringen zijn dus heel welkom. Felicitaties mogen ook :)

Om de plannen op het terrein in te schatten, nodigen we je graag uit voor een open infowandeling op zondag 29 mei (uitnodiging volgt). Er komt tegen dan ook een bus-aan-bus flyer in heel Gooik. Je kan alles ook opvolgen via www.facebook.com/Kesterheide of onze nieuwsbrief (inschrijven via www.natuurpunt-pajottenland.be).

Nogmaals: dit plan is niet af, we rekenen op positieve suggesties en aanvullingen! Je kan dit project steunen door lid te worden van Natuurpunt, gebruik hiervoor deze specifieke link: https://www.natuurpunt.be/steunen/lidmaatschap/inschrijven?recruiting_organisation_id=248594. Wie graag een financieel steentje bijdraagt kan fiscaal aftrekbare gift doen via http://steun.natuurpunt.be/project/928/purchase-donate Ontdek het gebied met de 'cadeaubox Kesterheide': www.kesterheide.be