Luc Verhelst

Pas zaterdagavond op voor overstekende padden

21 feb 2020
Natuurbericht

Door de zachte temperaturen de afgelopen weken vonden sommige padden de weg al naar hun voortplantingspoel. Morgenavond verwacht Natuurpunt ook weer heel wat paddenactiviteit. Met wat miezerregen en avondtemperaturen rond de 8°C, zijn de omstandigheden ideaal om uit de winterslaap te ontwaken. Vrijwilligers staan paraat om de honderden padden, kikkers en salamanders veilig de weg over te helpen.

De paddentrek is dit jaar best vroeg op gang gekomen. In het weekend van 15 februari werden al uitzonderlijk hoge aantallen gemeld voor de tijd van het jaar. Ook nu zaterdag zal er weer een groot aantal gaan trekken. Voorspellingen zijn dat het vanaf zondag dan weer even stil zal vallen. Vorig jaar begon de paddentrek op 28 februari en liep tot 24 maart. Dit jaar was er dus al vroeger activiteit door de zachte temperaturen maar het stormweer hield de meeste dieren toch tegen om écht wakker te worden.”

Paddenoverzetacties
Natuurpunt coördineert jaarlijks in heel Vlaanderen paddenoverzetacties. Langs de trekroutes worden schermen geplaatst die de amfibieën naar ingegraven emmers leiden. Vrijwilligers controleren dagelijks die ‘paddenvallen’ en zetten alle amfibieën veilig over naar de andere kant van de straat. Het aantal overzetacties neemt jaar na jaar toe. Vorig jaar werd een recordaantal van 276 acties georganiseerd in 130 gemeenten. In totaal hebben vrijwilligers zo het leven gered van 195.417 amfibieën.
Het gaat vooral om gewone pad (72%), bruine kikker (14%) en alpenwatersalamander (6%). Maar ook zeldzame soorten als kamsalamander (371 ex.), rugstreeppad (59 ex.) en heikikker (84 ex.) zijn in de emmers aangetroffen.

Populaire trekplaatsen
Het grootste aantal amfibieën werd gered in Antwerpen (47.052), gevolgd door Oost-Vlaanderen (30.433), Vlaams-Brabant (24.688), Limburg (20.441) en West-Vlaanderen (17.742).
Vorig jaar zijn op verschillende plaatsen grote aantallen overgezet. Aan kop staat Aarschot waar maar liefst 6.927 amfibieën geholpen zijn. In die gemeente werden dan ook op 7 verschillende locaties amfibieën de weg over geholpen. Andere erg populaire trekplaatsen in 2019 waren Oud-Heverlee (6.712), Grobbendonk (6.430), Beringen (6.159), Schilde (6.017), Ieper (5.942), Tessenderlo (5.654), Aalter (5.285), Herselt (5.167) en Heist-op-den-Berg (5.095).
Helaas heeft niet elke trekroute een ‘padden rescue team’ en noteerden vrijwilligers vorig jaar toch ook 11.749 verkeersslachtoffers. Het werkelijke aantal ligt ongetwijfeld heel wat hoger.

Waar gaan al die padden naartoe?
Als de amfibieën in het voorjaar ontwaken, hebben ze maar 1 doel: een partner zoeken en eitjes afzetten. Hiervoor moeten ze zich verplaatsen naar hun voortplantingspoel. Maar tijdens deze tocht moeten ze vaak een drukke weg oversteken. Ze doen dit dan ook nog eens in het donker want het zijn schemerdieren die pas in actie komen rond 19u. “We raden automobilisten aan om aandacht te hebben voor de paddentrek en hun snelheid te minderen tot 30 km/u op de aangegeven plaatsen. Zo kan je overstekende padden gemakkelijker opmerken en ontwijken. En ook het aanzuigeffect van de auto is dan een pak kleiner”, zegt Verbelen.

Wil je meer weten over het boeiende fenomeen van de paddentrek of wil je zelf een handje toesteken, dan kan je meer informatie vinden op www.paddenoverzet.be. Voor de organisatie van de paddenoverzetacties kan Natuurpunt rekenen op de ondersteuning van Biosano en Aquafin

Tekst: Dominique Verbelen (Natuurpunt Studie)
Foto: Luc Verhelst