PWG VA+ Verslag 12 juli 2023: Inventarisatie van de hogere planten in een grijs hok te Wortegem-Petegem- ifblhok: E2 37 31

12 jul 2023

12 juli 2023:  Inventarisatie van de hogere planten in het ifbl-kwartierhok E2 37 31 te Wortegem-Petegem.

Deelnemers: Marie-Anne De Geest, Karel De Waele, Willy Desmettre, Willy Herreman, Laurent Flostroy, Diego Vandekeere, Nathalie De Clercq; Gids, streeplijst en verslag: Henk Coudenys

Het studiegebied van deze excursie betreft een ‘grijs hok’, een vierkante kilometer waarbinnen minder dan 100 soorten hogere planten bekend zijn.  We bevinden ons volop in ‘Willy Naessens Country’.  Onze route langs kleine en iets grotere wegen begint aan de parking van een van de vele fabrieken van deze ondernemer, voert ons langs zijn stoeterij, tussen zijn wei- en hooilanden en langs zijn voormalig ouderlijk huis.  Kortom, Willy Naessens vergezelt ons de hele avond. Gelukkig hebben we onze eigen Willy’s mee, bij wijze van tegengewicht.

De eerste berm die we inventariseren, langs de Kouterlos, leert ons al onmiddellijk dat het geen saaie avond zal worden.  We vinden er fraaie soorten zoals Hazenpootje, Liggende en Kleine klaver, Grote bevernel, Gevleugeld hertshooi en Vierzaadwikke. Op een braakliggend terreintje vinden we Moeraskers en Grove varkenskers.

De beek langs de Beekstraat herbergt op zijn oevers onder meer Stijf barbarakruid en Geoord helmkruid.  In het niet zo heel erg geëutrofieerde water groeit Sterrenkroos dat zich niet laat determineren wegens gebrek aan vruchtjes, Groot moerasscherm en Beekpunge.  We treffen ook een grote populatie aan van de redelijk zeldzame Bosbies.  De gracht aan de overzijde bevat Grote egelskop, Dwergkroos en evenmin determineerbare Waterkers.

We vullen onze lijst gestaag verder aan met algemene, maar mooi bloeiende plantensoorten zoals Veldlathyrus, Sint-Janskruid, Jacobskruiskruid en tal van niet bloeiende planten (die rond deze tijd van het jaar normaal gezien wel bloeien), onder meer Grote kattenstaart, Koninginnekruid en Gele lis. De vegetatie is zich immers aan het herstellen na de jaarlijkse maaibeurt van enkele weken geleden.

Net buiten ons hok vinden we in een wegberm de zeldzaamheid van de dag, namelijk Groot akkerscherm.  Deze schermbloemige bevond zich in kwartierhok E2 37 32.

Een andere bijzondere vondst is een zaailing van Steeneik.  Hiervan werden heel wat exemplaren aangeplant op de parkings en de terreinen rond de bedrijfsgebouwen van de plaatselijke grootgrondbezitter.  Het is echter uitzonderlijk dat deze mediterrane boom zich spontaan weet te verjongen in onze streek.  Dit is opnieuw een signaal uit de natuur dat we de klimaatopwarming maar beter niet onderschatten.

Langs de N453 treffen we zeer grote populaties aan van Hertshoornweegbree en Vertakte leeuwentand op de berm tussen rijbaan en fietspad, Watertorkruid in een gracht en tal van andere bijkomende soorten zoals Geel walstro, Maarts viooltje, Roze hemelsleutel, Grote maagdenpalm en Luzerne.

Tot slot noteert de streper nog de aanwezigheid van een grote populatie Ruige fijnstraal langs de omheining van het ouderlijk huis van Willy Naessens, een nieuwkomer in onze streek (niet Willy uiteraard, maar de fijnstraal).

In onze strijd tegen de vergrijzing hebben we opnieuw een flinke overwinning behaald.  Met de 180 waargenomen soorten en ondersoorten van deze excursie werd het totaal aantal bekende plantensoorten in dit voormalige grijze hok namelijk opgetrokken tot 199!