Vernieuwing op komst: ondertekening erfpachtcontract Natuur.huis Turnhout

13 jul 2022
Provincie Antwerpen
Vorming

Op donderdag 30 juni 2022 tekenden Natuurpunt Studie en Natuuracademie het erfpachtcontract over het Natuur.huis in Turnhout, Graatakker 11. Na een lange onderhandelingsperiode kwamen we tot een goed uitgewerkt erfpachtcontract. Dit contract biedt de mogelijkheid aan Natuuracademie om de werking te vernieuwen en de daarvoor noodzakelijke inrichtings- en verbouwingswerken te doen. Tegen begin 2023 wordt een plan van aanpak voor de toekomst uitgewerkt.

20220630_203453.jpg

Liefhebbers vinden hier een overzicht van de historiek van het gebouw:

Het Natuurpunt Museum is ontstaan uit het vroegere Kempens Vogelmuseum De Wielewaal dat onder beheer van De Wielewaal natuurvereniging vzw, viel. De Wielewaal werd gesticht in 1933 door Z.E.H. Frans Segers. Frans Segers bezat een grote collectie opgezette vogels, eieren en balgen van Europese vogels. De balgen werden gebruikt als educatief materiaal bij lessen rond vogels.

In 1961 werd het Wielewaalhuis aangekocht en nadien plechtig ingewijd op 7 oktober 1962. De officiële opening van het Ornithologisch museum vond plaats op 20 april 1963 naar aanleiding van het 21ste Wielewaalcongres. In dit museum werd de collectie opgezette vogels tentoongesteld in verschillende kasten, al dan niet met een beeld van het bijhorende landschap. De balgen en eieren vergrootten de didactische waarde van de tentoonstelling.

Talrijke personen en organisaties zorgden voor ondersteuning, o.a. de Vlaamse Toeristenbond, het Ministerie van Nationale opvoeding en Nederlandse cultuur,...

In de lente van 1998 startte de renovatie van het secretariaat- en museumgebouw van De Wielewaal. Tijdens deze werken stootte de aannemer op asbest. Ten gevolge van dit asbestprobleem ging een groot deel van de eerste collectie van het ornithologisch museum verloren op enkele uitzonderingen na en werd de lift voor het gebouw geschrapt.

Op 26 maart 1999 opende het totaal vernieuwde Wielewaalhuis te Turnhout terug zijn deuren met de tentoonstelling "Biodiversiteit in Vlaanderen, Natuur, heden en toekomst". De tentoonstelling liep van 27 maart 1999 tot 31 december 1999.

De Wielewaal kreeg hiervoor de nodige steun van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, AMINAL en AROHM, de Europese Gemeenschap (via het Grenslandschap Taxandria) en de Stad Turnhout. Naast deze zorgden ook talrijke vrijwilligers voor de heropbouw.

Op 12 juli 2001 kreeg De Wielewaal, natuurvereniging vzw de kans een grote collectie opgezette vogels en zoogdieren van een privé-eigenaar (Emiel Janssen) over te nemen. Deze collectie vormt nu de basis van de nieuwe natuurhistorische collectie van het Natuurpunt Museum.

Sinds de fusie in 2002 tussen Natuurreservaten vzw en De Wielewaal vzw is het huis en de natuurhistorische collectie eigendom van Natuurpunt Studie. Natuur- en Milieueducatie vzw, later Natuurpunt Educatie vzw en Natuurpunt CVN, en nu Natuurpunt Natuuracademie vzw namen de museale werking onder hun hoede. Het werk in het Natuurpunt Museum maakte deel uit van het educatieve werk van de organisatie.