Wildlife Taxi Team Midden-Kempen zoekt dierentransporteurs.

4 aug 2017
Natuurbericht
Provincie Antwerpen

Wat doe je als je een gewonde egel vindt? Of een vogel met een gebroken vleugel? Dan ga je met het dier naar een Opvangcentrum voor Vogels en Wilde Dieren (VOC).

In de Kempen en het Neteland is dat het VOC van Herenthout of Heusden-Zolder. Samen met de andere opvangcentra in Vlaanderen vangen zij jaarlijks circa 30.000 noodlijdende wilde dieren op. De dieren worden er behandeld en krijgen de juiste voeding en medicijnen. Na een korte revalidatie kan gemiddeld 60% met de grootste overlevingskansen in de natuur worden vrijgelaten.

Jaarlijks krijgen de VOC’s heel wat meldingen uit de regio. Voor de opvangcentra is het echter niet altijd mogelijk om een dier bij je thuis op te halen. Maar wat als je zelf ook niet de mogelijkheid hebt om het dier naar een VOC over te brengen?

Een nieuwe lokale afdeling van Vogelbescherming Vlaanderen werkt aan de oplossing. Zij werkt aan een stevig vertakt vrijwilligersnetwerk van chauffeurs en dispatchers in de regio Turnhout, Mol en Herentals gedoopt onder de naam Wildlife Taxi Team, kortweg WTT. Dit netwerk van vrijwilligers staat in voor het afhandelen van meldingen, het geven van advies en het overbrengen van noodlijdende wilde dieren naar het dichtstbijzijnde VOC. Iedereen die een noodlijdend dier in de Midden-Kempen of het Neteland vindt en het zelf niet naar een opvangcentrum kan brengen, kan een beroep doen op het WTT. In de provincie Vlaams-Brabant is al sinds 2012 een WTT-netwerk actief én een groot succes.

Om de kleine, maar krachtige groep verder uit te bouwen zijn we nog naarstig op zoek naar enthousiastelingen die als chauffeur (om dieren te transporteren) of als dispatcher (om in te staan voor de telefoonpermanentie) de handen uit de mouwen willen steken. Vogelbescherming Vlaanderen zorgt voor een goede omkadering en opleiding. Als vrijwilliger sta je er dus niet alleen voor.

Heb jij een hart voor wilde dieren en woon je in de regio?

Heb jij tijd om zo nu en dan een hulpbehoevend dier naar een VOC te brengen of telefonisch advies te geven over noodlijdende wilde dieren?

Dan ben jij voor ons de geknipte persoon. Mail je contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer en e-mail) naar [email protected].

Meer weten? Contacteer ons via e-mail of bel  014 41 23 51 vanaf dinsdag 23 mei ’17.