Rossana Bugini

13 feb 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

Schrijf het met stip in je agenda: op zondag 7 mei organiseren we onze jaarlijkse Wildeplantenbeurs in de Bourgoyen-Ossemeersen. Kom plantjes kopen en blijf heerlijk plakken op ons terras of op een van onze vele activiteiten voor groot en klein. Goede compagnie, leuke activiteiten en wilde bloemetjes. Wa wilde nog meer?

Wilde tuintjes

Kan jouw tuin of koertje nog wat fleur gebruiken? Ook dit jaar kun je kiezen uit een ruim aanbod van inheemse bloemen, kruiden en waterplanten. En er is een nieuwigheidje, ook voor moestuinplantjes kun je nu op onze plantenbeurs terecht!

Daarna wat moegeshopt? Blijf gezellig plakken op ons zonneterras voor een biodrankje en hapje. Warm, fris, hartig of zoet, er is voor ieder wat wils!

Wilde waaier aan activiteiten

Of misschien wil je net nog eens de benen strekken en al die wilde bloemetjes wel eens in levende lijve bekijken? Ga dan mee op stap met een gids door de Bourgoyen-Ossemeersen.

Je kunt ook gezellig rondstruinen langs de standjes van onze partners en bevriende organisaties. Van ambachten, duurzame spulletjes tot workshops: je vindt het er allemaal.

En er is meer! Altijd al eens braakballen van uilen willen uitpluizen? Nachtvlinders willen determineren? Of waterbeestjes willen scheppen en onderzoeken? ‘t Is het moment! Ook voor de allerkleinsten valt er natuurlijk weer heel wat te beleven!

Hieronder ontdek je het uitgebreide programma.

Dagprogramma

Van 8.00 tot 11.00 uur: Nachtvlinders inventariseren die de nacht voordien (levend) gevangen werden (met Stefan Van Damme van Natuurpunt)

Van 10.00 tot 12.30 uur: Waterdiertjes scheppen en onderzoeken (met Luc Vanden Berge van onze Invertebratenwerkgroep)*

Doorlopend van 10.00 tot 16.00 uur: Braakballen van uilen uitpluizen (met Norbert Desmet van de Kerkuilenwerkgroep)*

Doorlopend van 10.00 tot 16.00 uur: Planten, kruiden en moestuinplanten kopen op onze plantenmarkt

Van 10.00 tot 17.00 uur: Kom alles te weten over nachtvlinders (met Chris van de Vlaamse Vereniging voor Entomologie - VVE)*

• Doorlopend: Tentoonstelling - kasten met nachtvlinders
  • 11.00 uur: Nachtvlinderwandeling
  • 13.30 uur: Nachtvlinderwandeling
  • 15.30 uur: Nachtvlinderwandeling
Van 10.00 tot 17.00 uur: Kinderanimatie*
  • Doorlopend: op pad met de Trolmops, een sympathiek beestje dat je wegwijs maakt in de natuur onder je neus (met Pieter De Donder, auteur van 'De Trolmops leidt je om de tuin')
  • Doorlopend: Een kruidig toveramulet én zaadbommetjes knutselen met onze vondsten uit de natuur (met Martine Van Huffel)
  • Doorlopend: Reuzevolksspelen
  • 14.00 uur: Verhaaltjes voorlezen met vrijwilliger Adelin
  • 16.00 uur: Verhaaltjes voorlezen met vrijwilliger Adelin
Doorlopend van 10.00 tot 17.00 uur: Workshops, verkoopsstandjes en infostandjes van bevriende organisaties
  • Demonstratie snoeimateriaal onderhouden en zeisen slijpen (met Diederik Volckaert van Terratools)
  • Demonstratie lepelsnijden - van tak/stam tot lepel (met Steven van Wood Of Spoon)
  • Demonstratie hooimadam maken, om je voedsel in te laten garen (met Dina)
  • Workshop Nestkastjes beschilderen met leemverf (door Tintelijn)
  • Verkoop van (h)eerlijke en lokale producten (door Akker en Ambacht)
  • Verkoop en demonstratie van decoratieve spullen in cortenstaal (door Peter van Skog)
  • Verkoop van fairtrade producten (door Oxfam Wereldwinkel Mariakerke)
  • Infostandjes van Vogelopvangcentrum Merelbeke, Dégage, JNM, GMF en Velt
  • En ook onze eigen Natuur.Winkel stalt haar producten uit!
Doorlopend van 10.00 tot 18.00 uur: Hapjes en drankjes aan onze bar!

*(Ook) voor kinderen

Meer wilde natuur

De opbrengst van onze Wildeplantenbeurs gaat steevast naar de aankoop en het beheer van de natuur in het Gentse. Dit jaar is de Moervaartvallei rondom de Gentse kanaaldorpen aan de beurt, een gebied waar de komende jaren heel wat staat te gebeuren. Bovendien wint ook de biodiversiteit in de Gentse tuintjes, want die krijgen er een beetje natuurlijk groen bij, ideaal voor diertjes als bijen en vlinders.

Meer wilde nachten

Dit jaar staat de Wildeplantenbeurs in het teken van nachtvlinders. “Saaie motten”, denken mensen wel eens. Helemaal onterecht! Wist je dat er zowat 2000 soorten nachtvlinders leven in België, tegenover maar enkele tientallen soorten dagvlinders? Bovendien zijn ze minstens even belangrijk voor de bestuiving van bloemen en planten. En ze hebben vaak verrassend mooie kleuren en fabelachtige namen. Hoog tijd dus om de nachtvlinders in de bloemetjes te zetten tijdens onze plantenbeurs! Lees meer over het belang van nachtvlinders.

Kortom: het wordt megagezellig! Hopelijk ben je erbij?