Project Gemeente voor de toekomst

Werking
Natuuracademie

Looptijd: 2020-2021

"Levendige kernen met aangename woningen. Werk, de school, winkels dichtbij. Overal vlot naar toe, te voet, met de fiets of een gedeelde elektrische wagen. Natuur krijgt ruimte én er is groen in de stad. De energie die we verbruiken is hernieuwbaar. De producten die we gebruiken zijn circulair. We delen met onze buurt. Eten is lekker, gezond en lokaal geproduceerd.

Een Gemeente voor de Toekomst, wordt lokaal gemaakt. Graag maken we daar samen met jou werk van."

Gemeente voor de Toekomst is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu. 20 Organisaties uit het netwerk van Bond Beter Leefmilieu bundelden hun kracht en werkten een aanbod uit waarmee de lokale besturen hun doelstellingen mee waar kunnen maken.

In dit kader begeleidt Natuuracademie gemeenten en dus buurten bij het vergroenen van een straat, een plein,… In een participatief traject bekijken we de mogelijkheden, gaan we creatief met alle ideeën aan de slag en maken een planning op.

Groene leefstraat
Joke Flour

Momenteel staat dit aanbod on hold.

Vragen? Neem contact op met Wander Rooze

• Stafmedewerker projecten en diversiteit: Wander Rooze
    mail: [email protected] of bel: 0490 11 31 97

Boost je buurt - 2017

Zaterdag 7 oktober 2017 stond Natuuracademie in Leuven op de Trefdag Groene Gemeente ‘Boost je Buurt’. Samen met verschillende andere middenveldorganisaties konden bezoekers inspiratie vinden om je eigen buurt, gemeente, stad,… groener en duurzamer te maken.

Met een heuse Volksvergadering 2037 doken we de toekomst in. Rond 6 thema’s keken we naar Betergem 2037-2057 en wisselden we ideeën uit voor een groenere en sociaal-rechtvaardige duurzame toekomst: wonen, mobiliteit, maken, voeding, werken en geld.

Ben je op zoek naar inspiratie kijk dan zeker op: https://www.gemeentevoordetoekomst.be/boostjebuurt en uiteraard het vormingsaanbod en de projectwerking van Natuuracademie.