Beheeradvies op basis van de waargenomen macrofungi in het Provinciaal domein Averegten te Hallaar

Auteurs
Inventarisatie & monitoring
Natura 2000
Paddenstoelen
Studie

In het Provinciaal domein Averegten wordt al sinds 1980 door de Antwerpse mycologen naar paddenstoelen gekeken. Het domein is geliefd bij paddenstoelenkenners- en liefhebbers. In 2012 werd elk perceel bekeken en beheeradvies op maat gegeven. Het provinciaal domein is 99 ha groot en bestaat uit een mozaïek aan biotopen: natte soortenrijke graslanden, elzen- ,wilgen- en berkenbroekbos, populier, eiken-berkenbos, beuk, Linde en naaldhout.

De studie van de mycoflora in bossen vormt een waardevolle aanvulling bij de studie van de vegetatie omdat:
- De paddenstoelenflora veel soortenrijker is dan de vaatplantenflora
- Paddenstoelen vaak sneller reageren op veranderingen van de strooisellaag, de hoeveelheid dood hout, de vochtigheidsgraad van de bodem, …

Vooral in oude bosbestanden vertellen paddenstoelen meer over de toestand van het gebied dan de vegetatie. Botanisch minder interessante percelen kunnen soms toch mycologisch erg waardevol zijn. Vandaar dat de provincie vragende partij was voor een uitgebreidere studie van de mycoflora en aanbevelingen voor beheer op basis van de mycoflora.