Bijenonderzoek in Knokke-Heist - Een stand van zaken

Type publicatie
Insecten en ongewervelden
Inventarisatie & monitoring
In 2020 en 2021 werd onderzoek uitgevoerd naar het voorkomen van wilde bijen in enkele wegbermen en parken in de gemeente Knokke-Heist. Daarnaast werd, in de jaren voordien, onderzoek uitgevoerd op de Zwinvlakte en in de Zwinduinen en -polders.
Het eerste deel van dit rapport bevat een korte introductie tot wilde bijen in België, en wilde bijen in de stad in het algemeen. Je vindt er de basis over de ecologie van wilde bijen en welke basisfactoren wilde bijen nodig hebben.
Het tweede deel behandelt het terreinonderzoek dat specifiek voor dit rapport werd verricht in gebieden in Knokke-Heist. We behandelen eerst de algemene resultaten van het onderzoek en plaatsen ze in de context van andere Vlaamse steden en gemeenten, we belichten de meest bijzondere soorten en soorten waarvoor de regio een belangrijke verantwoordelijkheid draagt.

Verschillende typische kust- en duinsoorten werden tijdens dit onderzoek aangetroffen. De huidige soortenlijst (september 2022) bevat niet minder dan 140 soorten. Hiermee staat de gemeente Knokke-Heist momenteel op de tweede plaats van de soortenrijkste gemeentes in West-Vlaanderen, na Brugge. In dit rapport worden enkele kapstoksoorten in detail besproken. Het gaat om de Schorviltbij & Schorzijdebij, Donkere zijdebij, Kortsprietgroefbij, Wafelbloedbij, Zilverenfluitje en Duinkegelbij, Witgevlekte tubebij en Grashommel. Deze soorten dienen als kapstok waarvoor specifiek aandacht aan kan worden besteed bij het beheer en de inrichting van de openbare ruimte.
Daarnaast worden 13 gebieden en 7 wegbermen meer in detail besproken, waarbij we bekijken welke soorten er te vinden zijn en hun relatie met de hulpbronnen die ze nodig hebben. We geven ook een evaluatie van de waarde van het gebied voor bijen op basis van de aanwezige hulpbronnen. Vervolgens worden specifieke aanbevelingen geformuleerd om het gebied waardevoller te maken voor bijen.
Tot slot bevat dit rapport ook algemeen beheeradvies dat toegepast kan worden in het openbaar groen binnen de gemeente, worden enkele bijenvriendelijke plantenlijsten toegevoegd en worden suggesties voor vervolgonderzoek in de gemeente gegeven.