Hamsteren in Vlaams-Brabant: resultatenverslag 2000

Landbouw
Natura 2000
Zoogdieren

Onderzoek uitgevoerd door De Wielewaal, Natuurvereniging v.z.w. in opdracht van de Provincie Vlaams-Brabant en Brakona
Samenstelling: De Wielewaal Natuurvereniging v.z.w.
Maart 2001

De Wilde hamster (Cricetus cricetus) is een beschermde soort (opgenomen in bijlage II van de Conventie van Bern als streng beschermde diersoort) die in het westelijke deel van zijn verspreidingsgebied zwaar bedreigd is (met name de ondersoort C.c. canescens, voorkomend in Duitsland, Frankrijk, Nederland en België). Hamsterpopulaties kunnen zich het best handhaven op vruchtbare akkerbouwgronden die löss- en leem bevatten. Ze hebben nood aan een gediversifieerd akkergebied met voldoende voedsel (o.a. akkeronkruiden en graangewassen) en dekking (in en buiten het veld). Verschillende juridische bepalingen beschermen de Hamster en zijn biotoop (conventie van Bern, biodiversiteitsverdrag, habitatrichtlijn en natuurdecreet). De Hamster is eveneens opgenomen in de rode lijst van de zoogdieren van Vlaanderen in de categorie ‘met uitsterven bedreigd’. In 1998 begon De Wielewaal met de inventarisatie van de Wilde hamster in Vlaanderen (Vlaams-Brabant en Limburg). Na drie jaar onderzoek  blijkt duidelijk dat de Hamster het niet goed doet in Vlaanderen en dat ze, hoogstwaarschijnlijk, met uitsterven bedreigd is. In 2000 werd in samenwerking met Brakona gedetailleerd onderzoek gedaan naar de Hamster in Vlaams-Brabant. Het project omhelsde een gebiedsdekkende inventarisatie, de opmaak van een gedetailleerde verspreidingskaart, het uitwerken van een voorstel tot opvolging en monitoring, een voorstel tot beschermingsmaatregelen en een voorstelling van de onderzoeksresultaten.