Het Groene Dorp

Type publicatie
Brochure
Natuurbeleid

Overal is plaats voor biodiversiteit

Tips voor een kleurrijk natuurbeleid

BIODIVERSITEIT IS..
..treuren om wat we verliezen of een feest voor wat er nog is? Met een portie innovatie, visie en een beetje durf kunnen gemeenten en steden een ware trekkersrol spelen in het creëren van een biodiverse leefomgeving voor iedereen. Van de inrichting en beheer van de openbare ruimte tot unieke communicatiekanalen om jong,
oud, groot en klein te bereiken. Ook verenigingen, wijkcomités en vele bedrijven doen mee. Door het aanplanten van geveltuintjes, de adoptie van een koestersoort of het voorzien van middelen en mensen, zetten zij zich in voor de lokale biodiversiteit.

Het Charter voor Biodiversiteit in Vlaanderen
Gemeenten (bedrijven, verenigingen of..) die een stap verder gaan, stellen een Charter voor Biodiversiteit op met de lokale natuurvereniging. Met dit engagement krijgen acties in en rond de gebieden én acties voor de soorten die er leven een vaste stek in het natuurbeleid. Op deze manier wil Natuurpunt meer mensen betrekken bij natuur(behoud) en biodiversiteit extra in de kijker zetten.

Het verschil tussen denken en doen
Wil jij ook mee werken aan een duurzaam natuurbeleid in je gemeente? Loop even mee door onze gemeente en geef je dorp een biodiverse boost!