Inventarisatie van bosrelicten in Vlaams-Brabant

Nachtvlinders
Natura 2000
Studie

Natuurpunt Studie voerde in 2013 en 2014 een onderzoek uit waarbij we samen met vrijwilligers de fauna van 6 bossen in Vlaams-Brabant inventariseerden.

Dit project had 3 doelstellingen:
1. uitbreiden van kennis van de fauna van 6 bosrelicten door een gebiedsgerichte inventarisatie
2. invullen specifieke kennisknelpunten door soortgerichte inventarisaties
3. het stimuleren en enthousiasmeren van het vrijwilligersweefsel i.v.m. inventarisatie en monitoring van waardevolle oude bosrelicten
Een belangrijke doelstelling was om te achterhalen in welke mate 6 relatief grote bosrelicten in Vlaams-Brabant nog typische bossoorten herbergen.
De onderzochte gebieden betreffen: Butselbos, Hellebos, Tienbunderbos, Lembeekbos, Gravenbos en Margijsbos.
We inventariseerden gericht bepaalde soort(groep)en: nachtvlinders, solitaire bijen,loopkevers, spinnen en mieren.