Natuur.focus 2003-2 Interne draagkracht en extern draaglvak voor natuurontwikkelingsmaatregelen

Auteurs
Dirk Bogaert
An Cliquet
Publicatiedatum
feb 2016
Bron
Natuur.focus
Niet van toepassing
Natuurbeheer
Natuurstudie
Type publicatie
Magazine
Natuur.focus
Natuurbeheer
Natuurpunt Studie

Interne draagkracht en extern draagvlak voor natuurontwikkelingsmaatregelen en natuurbeheer
Uitdagingen voor een terreinbeherende vereniging

Het zijn modewoorden geworden: 'draagvlak', 'maatschappelijk draagvlak', 'sociaal draagvlak'. Hoe langer hoe meer wordt gewezen op het belang van draagvlak bij verschillende actoren als voorwaarde voor het welslagen van het natuurbeleid. Ook binnen Natuurpunt wordt nagedacht over het draagvlak voor het natuurbeleid binnen en buiten de vereniging. Maar hoe zit het nu met het draagvlak voor het natuurbehoud in Vlaanderen: wat is de houding van derden tegenover de natuurreservaten die worden beheerd door Natuurpunt en de daarin genomen natuurontwikkelings- en beheermaatregelen? En hoe zit het met de draagkracht bij de vrijwilligers in de vereniging zelf?