Natuur.focus 2016-1 Vlaamse natuurgebieden als bron van bio-energie

Magazine
Natuur.focus
Natuurbeheer
Natuurpunt Studie

Vlaamse natuurgebieden als bron van bio-energie
Een opportuniteit om natuurbehoud te combineren met klimaatmitigatie?

Met de stijgende energievraag, de steeds toenemende uitstoot van broeikasgassen en de dalende voorraad van fossiele brandstoffen worden alternatieve, hernieuwbare energiebronnen steeds belangrijker. Omwille van het grote potentieel om de klimaatveranderingen te mitigeren, legt het recente nationale en internationale hernieuwbare energiebeleid een sterke nadruk op bio-energie. Door de toenemende vraag naar vruchtbare grond om energiegewassen te telen, kan dit beleid echter negatieve gevolgen hebben voor de biodiversiteit en zo biodiversiteitsdoelstellingen in gevaar brengen. Recent kwamen soortenrijke Low-Input High-Diversity (LIHD) systemen, zoals natuurgebieden, in beeld als veelbelovende alternatieve bron voor bio-energie. Deze systemen gebruiken weinig grondstoffen voor de biomassaproductie en bovendien wordt de competitie met voedselproductie voor gewassen en landbouwgrond geminimaliseerd. Wij onderzoeken de mogelijkheid om natuurbeheer te combineren met bio-energieproductie en bepalen het biomassa- en bio-energiepotentieel aanwezig in LIHD-systemen in Vlaamse natuurreservaten.