Natuur.focus 2018-4 Het belang van citizen science Onderzoek, beleid en beheer rond invasieve uitheemse soorten

Auteurs
Natuurbeheer
Natuurpunt Studie

Themanummer 10 jaar waarnemingen.be
Het belang van citizen science
Onderzoek, beleid en beheer rond invasieve uitheemse soorten

Invasieve uitheemse soorten staan door hun impact op de biodiversiteit en de beheerkost die ze met zich meebrengen hoog op de natuurbeleidsagenda. Natuurvrijwilligers vormen een belangrijke schakel in het toezicht op uitheemse soorten. Vrijwilligers melden graag nieuw opduikende soorten, maar eens de soorten algemener zijn, zwakt de motivatie vaak af. Toch is ook voor deze soortprofielen blijvende aandacht nodig. Met deze bijdrage willen we het belang van vrijwilligersgegevens over uitheemse soorten illustreren aan de hand van toepassingen ervan in het onderzoek, beleid en beheer in België.