Natuur.focus 2019-1 Citizen science en slankpootvliegen

Natuur.focus
Natuurbeheer
Natuurpunt Studie

Wat kan citizen science bijdragen aan de studie van minder gekende soortengroepen?
Slankpootvliegen in Vlaanderen als voorbeeld

Heel wat waarnemingen van vrijwilligers in Vlaanderen vinden hun weg naar de portaalsite waarnemingen.be en zijn relevant voor tal van toepassingen in het natuurbehoud en –beleid. Vooral gegevens van beschermde soorten (de zogenaamde Vlaams en Europees prioritaire soorten) of invasieve soorten worden hierbij intensief gebruikt. Ook voor soortengroepen die door een van de vele werkgroepen intensief geïnventariseerd of onderzocht worden (bv. dag- en nachtvlinders, libellen …), vormt waarnemingen.be een belangrijke gegevensbron. Voor andere ongewervelden, zoals de meeste kevers (Coleoptera), vliesvleugeligen (Hymenoptera) en vliegen (Diptera), is het echter veel minder duidelijk of de inspanningen van de vrijwilligers enige toegevoegde waarde (kunnen) hebben.