NATUURFOCUS 2023-1 Translocatiepraktijk voor de Lentevuurspin

Inventarisatie & monitoring
Natuur.focus

Translocatiepraktijk voor de Lentevuurspin in Vlaanderen
Een reddingsoperatie met enorme vrijwillige inzet

Mijn eerste kennismaking met de Lentevuurspin dateert van 1976. Toen weliswaar enkel via de foto op de cover van het pionierswerk Spinnen van Nederland en Vlaanderen van Wim van Katwijk dat dat jaar verscheen. De fascinatie voor de soort bleef sluimeren en resulteerde uiteindelijk in een zoektocht naar de in België uitgestorven gewaande soort, die ongelofelijk genoeg met succes werd bekroond op 20 mei 2009. Al snel maakte de euforie over de ontdekking plaats voor bezorgdheid over het voortbestaan van de Lentevuurspin in Vlaanderen. De titel van een eerder artikel in Natuurfocus uit 2011 illustreert dit mooi: ‘De Lentevuurspin in Vlaanderen. Pas ontdekt en al met uitsterven bedreigd’. Een groep vrijwilligers besliste al snel om doortastende conservatie-actie te ondernemen onder meer in de vorm van opeenvolgende translocatie-acties. Na dertien jaar van intensieve inzet is het tijd voor een terugblik en evaluatie.