Natuur.oriolus 2008-2 Waarnemingen.be

Natuurstudie
Type publicatie
Magazine
Natuur.Oriolus

In 2004 lanceerden de Vlaamse Vogelwerkgroep en Natuurpunt Studie de Portaalsite als algemene invoerdatabank voor vogelwaarnemingen. Deze invoersite werd omwille van zijn statische en gesloten karakter niet door alle werkgroepen even enthousiast onthaald en slechts enkele Vogelwerkgroepen wisten de kwaliteiten ervan ten volle te ontdekken door intensief gebruik. De moeilijkheden om dit systeem te laten inburgeren maakte ons ervan bewust dat het op poten zetten van een goede invoersite die aanvaard zou worden door ‘het grote publiek’ een hele uitdaging was.
In Nederland draaide ondertussen de erg leuke datasite www.waarneming.nl die meer en meer internationale waardering kreeg. Niet weinig enthousiast waren we dan ook toen de makers van Waarneming.nl, de Nederlandse Stichting Natuurinformatie, in 2007 zelf toenadering zocht tot Natuurpunt Studie met de vraag of de bouw van een Vlaamse versie opportuun zou zijn. Na overleg werd besloten om met een gemeenschappelijk systeem naar de waarnemer te trekken. We schrijven ondertussen 15 mei 2008 en www.waarnemingen.be is geboren. Eindelijk een toegankelijke, handige en visueel aangename invoersite waarin je al je vogelwaarnemingen kan invoeren, beheren én delen met anderen. Maar ook met je waarnemingen van planten, paddenstoelen, vlinders, andere insecten … kan je er terecht. En dat alles onder één scherm en via één systeem…