Natuur.oriolus 2022-2 De geschiedenis van de Belgische ornithologie I. Tijdschriften

Auteurs
Walter Belis
Publicatiedatum
sep 2023
Bron
Natuur.oriolus
Type publicatie
Magazine
Natuur.Oriolus
Vogels

De geschiedenis van de Belgische ornithologie
I. Tijdschriften

De afleveringen uit deze reeks artikels zijn uittreksels uit ‘De geschiedenis van de Belgische ornithologie’. Je kan het volledige werk downloaden op de website van Natuurpunt.
Het aantal ornithologische tijdschriften in Vlaanderen is altijd beperkt geweest. Aanvankelijk kende ons land een tweetalig tijdschrift, De Giervalk/ Le Gerfaut. Later, bij de oprichting van natuurvereniging De Wielewaal, werd het tijdschrift Wielewaal uitgegeven. In 1986 werd het toen nog maandelijkse ledentijdschrift opgesplitst in het tweemaandelijkse tijdschrift Wielewaal en het driemaandelijkse tijdschrift Oriolus. In deze bijdrage wordt nader ingegaan op de oorsprong van de vereniging Wielewaal en de latere ontwikkeling van het ledenblad.