Natuur.oriolus 2022-3 Roodkeelnachtegaal én Witkeelgors in het Zwin

Magazine
Natuur.Oriolus
Vogels

Roodkeelnachtegaal én Witkeelgors in het Zwin in oktober 2020

Op 12/10/2020 werd op de bekende vogelringpost in het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist (W) een eerste winter vrouwtje Roodkeelnachtegaal Calliope calliope geringd. Dit betrof slechts het tweede geval voor België en de eerste levende. Het eerste geval betrof immers een eerste winter mannetje dat door een kat dood werd binnengebracht in Haillot (N) op 04/12/2019. De vangst bracht aardig wat positieve commotie onder de aanwezige vogelaars, die de vogel in de hand konden waarnemen.

Kort na het terug loslaten van de Roodkeelnachtegaal vloog er in hetzelfde net een eerste winter mannetje Witkeelgors Zonotrichia albicollis, ook voor die soort betekende dit het tweede geval voor België, na een eerdere vangst in Berendrecht in het Antwerpse havengebied (A) op 12/10/2013, exact zes jaar eerder dus. In tegenstelling tot de Roodkeelnachtegaal kon de Witkeelgors op 12 en 13/10 nog wel in het veld worden waargenomen, vaak op vrij korte afstand. Alles moest uiteraard georganiseerd worden rekening houdende met de toen geldende, strenge coronarestricties maar alles verliep netjes en zoals afgesproken. De ver-westelijke en ver-oostelijke herkomst van de twee soorten dreven het contrast op. Deze bijdrage bespreekt verder de West-Europese status van beide soorten en de verspreiding in het broedgebied.