Welk profiel zoekt Natuurpunt in een bestuurder?

Welk profiel zoekt het bestuur Natuurpunt Beheer?

Het bestuur van Natuurpunt Beheer vzw is de deelraad van Natuurpunt waar vrijwilligers vanuit heel Vlaanderen samenkomen om te overleggen rond het natuurbeheerbeleid dat ons allen aanbelangt. Dit gaat over onderwerpen die te maken hebben met onze reservaten, maar ook ruimer. We zetten daar de beleidslijnen uit over onze bezoekerscentra, over exotenproblematiek , over onze vele projecten zoals LIFE, enz. Daarnaast houden we ook de vinger aan de pols wat betreft het aankoopbeleid (in eerste lijn opgevolgd door het aankoopcomité). De terreinploegen, het materiaal en de loodsen (doorgaans in eerste lijn opgevolgd vanuit de raad van bestuur van de aparte vzw’s “onder” Natuurpunt Beheer m.n. NLZ en Lava) komen hier aan bod. En we durven ook al eens beslissen om een rechtszaak te starten rond symbooldossiers of dossiers met een belangrijke precedentswaarde voor heel Vlaanderen. Ook het hele proces van Natuurbeheer 2.0, dat ons terreinbeheer draaglijk moet maken voor de vrijwilligers nu en in de toekomst, werd daar besproken en mee begeleid.

De ideale bestuurder -voor zover er zoiets bestaat- is stevig ingebed in zijn/haar reservaat, afdeling en -zo die er is- regionale koepel, zodat ze/hij de gevoeligheden en ervaringen van op het terrein meebrengen naar de discussies in Mechelen en een deel van de ervaring die ze/hij daar opdoet ook weer uitgedragen wordt naar anderen.
Als raad van bestuur stellen we onszelf regelmatig in vraag. De laatste bevraging bevestigde nog maar eens dat er momenteel heel veel expertise rond de tafel zit. Maar we stelden ook vast, dat vrouwen, West-Vlamingen en Limburgers, jonge mensen en mensen met een niet-Westerse achtergrond minder vertegenwoordigd zijn. Zonder afbreuk te doen aan de mensen die zich vanuit de raad nu dagelijks inzetten voor de vereniging, of zonder iemand te willen uitsluiten die niet aan dit profiel voldoet, kijken we dus extra uit naar dit soort kandidaturen.

Welk profiel zoekt het bestuur Natuurpunt Studie?

Natuurpunt Studie organiseert, ondersteunt en stimuleert natuurstudie in al haar vormen. Samen met burgers, vrijwilligers en werkgroepen verzamelen we een massa kennis over de natuur die we maximaal willen inzetten voor het behoud ervan.

We zijn ervan overtuigd dat de mens biodiversiteit nodig heeft. Niet alleen zijn wij als mens afhankelijk van ecosystemen, de natuur heeft ook een belangrijke intrinsieke waarde, met name het bestaansrecht van alle organismen. Natuur en biodiversiteit staan meer dan ooit onder druk en daarom hebben we er onze hoofddoelstelling van gemaakt om deze te
beschermen. Dat willen we doen met mensen en met kennis. Er is een draagvlak voor natuur nodig en wij beschikken over kennis en informatie waarmee we het publiek kunnen verwonderen en betrekken. Cijfers en kennis over biodiversiteit zijn essentieel voor het behoud er van.

Het bestuur bepaalt de strategie van de vereniging, volgt het operationaliseren ervan op en faciliteert de samenwerking met de andere werkingsgebieden en besturen van Natuurpunt. Dit in nauwe samenwerking met een sterk team personeelsleden en de talrijke vrijwilligers van de vereniging.

We zoeken zowel gemotiveerde bestuurders met bestuurlijke ervaring als bestuurders met een frisse blik en goesting om te groeien. Anno 2022 streven we er expliciet naar een betere vertegenwoordiging van gender en culturele diversiteit te bereiken.

Wat wordt van jou verwacht als bestuurder?

Wat breng je mee als bestuurder?

• Je bent vertrouwd met de werking van Natuurpunt Studie en haar werkgroepen
  • Bestuurlijke expertise in één of meerdere van volgende domeinen: governance, financiën, marketing, communicatie, organisatieontwikkeling, citizen science, vrijwilligersmanagement
  • Een sterke affiniteit met een of meerdere soortgroepen en het opbouwen of verspreiden van kennis
  • Een netwerk met meerwaarde voor Natuurpunt
  • Het bestuur wil een afspiegeling zijn van de maatschappij op vlak van diversiteit (gender, leeftijd, culturele achtergrond, economische achtergrond,fysieke mogelijkheden, ... )
  • Een richtlijn voor je benodigde tijd voor deze rol is 4u per maand

Wat mag je verwachten?

Het bestuur van Natuurpunt Studie komt tweemaandelijks samen met uitzondering van de zomermaanden, aangevuld met 2 raden welke gezamenlijk plaatsvinden met de besturen van de andere Natuurpunt VZWs. Een aanwezigheid van ⅔ wordt verwacht. Vergaderingen vinden plaats in de avond van weekdagen en zijn ½ digitaal, ½ te kantoor in Mechelen.

Een bestuurdersfunctie bij Natuurpunt Studie is onbezoldigd en heeft een 3 jarige termijn.

Je levert, samen met onze sterke groep vrijwilligers en het directieteam een bijdrage aan het beschermen van de natuur in Vlaanderen door natuurstudie. Je komt terecht in een verenigingscultuur gericht op samenwerking en vertrouwen tussen mensen.

Het bestuur streeft naar een complementaire samenstelling met een open en kansrijke vergadercultuur.

Hier komt nog een tekstblok over de volledige breedte.

Vergeet in het tabje 'Details' niet nog tags toe te voegen.

Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op met Silvana Götz.