Torenvalk

In 2013 werd in het Boortmeerbeeks broek door vrijwilligers van de regionale vogelwerkgroep opnieuw een mannetje torenvalk gespot. Een nestkast werd vlug opgehangen en deze werd vlug geaccepteerd en bewoond door een vrouwtje in 2015. Begin juni 2015 hebben we dan de eerste drie jonge torenvalken mogen verwelkomen die dan ook geringd zijn.

Torenvalken leven voornamelijk van kleine zoogdieren zoals muizen. Door snel met de vleugels te slaan en de staart te spreiden kunnen torenvalken nagenoeg stil in de lucht hangen. Op deze wijze speuren ze naar muizen met hun extreem goed ontwikkeld gezichtsvermogen. Torenvalken kunnen urinesporen van veldmuizen waarnemen, waardoor als het ware een spionagekaart met daarop ingetekend allerlei verborgen routes ontstaat in het brein van de torenvalk. Muizen vormen het belangrijkste bestanddeel van het torenvalkenmenu. Slechts in tijden van muizenschaarste worden ook kevers, vogels en andere kleine prooien gegeten.

Wil je een nestkast hangen voor de torenvalk? Kies dan een halfopen nestkast en hang het 4 meter of hoger tegen een boom, een paal in een open of halfopen landschap (akkers, graslanden, heide, hoogveen, park en tuin, rietland en ruigte, stedelijk gebied, kleinschalige weiden en uitgestrekte weilanden)