Bezoekerscentrum Brugs Polderland - De Pulse

Picknickgelegenheid
Icoon - Wandeling met gids
Geleide wandeling boeken

Natuurpunt Damme bouwt een bezoekerscentrum uit, een toegangspoort tot het Brugs Polderland. We willen graag dat het bezoekerscentrum een plaats wordt waar mensen met interesse voor natuur en milieu elkaar kunnen vinden tijdens heel wat boeiende activiteiten. Wil je meer info over de Damse natuur, kom gerust langs, je bent welkom.

Terwijl we naarstig verder werken aan de bouw van het nieuwe centrum kan je al terecht in onze tent voor info en een drankje. Het nieuwe gebouw zal klaar zijn tegen eind 2024-begin 2025.

maandag: Gesloten
dinsdag: Gesloten
woensdag: 13:30-17:30
donderdag: Gesloten
vrijdag: Gesloten
zaterdag: 13:30-17:30
zondag: 13:30-17:30

Dammesteenweg 2 8340 Damme België
Zien en doen
  • Alle activiteiten: Gratis voor Natuurpunters, niet-leden 3 euro per persoon of 6 euro per gezin (tenzij anders vermeld). Bij voorkeur inschrijven op voorhand via [email protected].
  • Open kijkhutvoormiddagen (vierde zondag van de maand): Fiets stallen aan het bezoekerscentrum of auto parkeren aan de Damse Vaart. Wandel op eigen houtje naar de kijkhut in het gesloten gedeelte van het reservaat. Gidsen geven ter plaatse uitleg over de vogels en het landschap.
  • SNU!T-activiteiten zijn activiteiten die specifiek gericht zijn op gezinnen met jonge kinderen waarin ervaren, beleven en doen centraal staan. Minstens één (groot)ouder neemt ook deel aan de activiteit.
  • Bij excursies is een verrekijker handig, die kun je ook lenen in het bezoekerscentrum.
    Het bezoekerscentrum is open op activiteiten. Na elk activiteit kan je altijd nog even napraten bij een drankje.
  • Tijdens de schoolvakantie zijn we elke namiddag open.

Op stap met een gids

Een gids neemt je mee op wandeling met een bonte mix van natuur en cultuurhistorie, deels in vrij toegankelijk terrein, maar ook in het gesloten natuurreservaat achter de Schellemolen. De wandeling duurt anderhalf à twee uur, maar daar kan op aanvraag van worden afgeweken.

Natuurpunt Damme voorziet één gids per 25 deelnemers. Een gidsbeurt kost €75 per gids (Voor scholen en andere Natuurpuntgroepen hebben we een aangepast tarief – vraag info).

• Hou er rekening mee dat het gesloten reservaat niet is ingericht voor rolstoelgebruikers en kinderwagens en voorzie goede wandelschoenen of laarzen.
  • Wens je een gids te boeken voor een andere wandeling of een fietstocht, maak dit dan kenbaar  bij de laatste vraag op het aanvraagformulier.

Vraag je wandeling aan

Ezelwandelingen

Ben je nieuwsgierig en wil je van nabij kennismaken met enkele karaktervolle en tevens érg nieuwsgierige begrazers van de stadswallen van Damme? Laat je dan uitdagen voor een wandeling én ontmoeting samen met de eigenzinnige en speelse ezel waarbij je j(ezel)f, de anderen en de weidse natuur mét respect in een nieuw en ander perspectief kan ervaren. Ezels zijn immers bijzonder sensitief en alert. Ze brengen je in het hier en nu en helpen je al je zintuigen scherp te stellen. Een tocht op het geduldig trage tempo naast een stel sympathieke langoren is behoorlijk verrijkend en spannend. Neem dus deze unieke kans te baat om wat te onthaasten in en rond de prachtige natuurgebieden van Damme in het g(ezel)schap van enkele ezels uit het begrazingsproject van Natuurpunt Damme.

Ezelwandeling De Pulse

Praktisch

• Startplaats, aanvangsuur en kennismaking met de ezelbegeleiders: 14u30 aan BC De Pulse, Dammesteenweg nr 2, Damme.
  • Duurtijd wandeling: +- 2 uur Maximum +-  6 personen toegelaten per wandeling.
  • Prijs: 50 euro per groep voor leden Natuurpunt, 65 euro per groep voor niet leden Natuurpunt, individuele deelnemers 10 euro als lid, 15 euro als niet lid Natuurpunt (de opbrengst gaat naar de bouw van het nieuw bezoekerscentrum De Pulse én naar de spaarpot van de ezels).
  • Stevige gesloten wandelschoenen zijn sterk aangeraden.
  • Opm: niemand zit op de rug van de ezels.
  • Leden van Natuurpunt zijn automatisch verzekerd

Vraag je ezelwandeling aan

Voor scholen

Vraag je wandeling aan

Bereikbaarheid

Je fiets kan je parkeren aan het bezoekerscentrum, de auto parkeer je langs de Damse Vaart of op de gratis stadsparking.