Samen voor meer natuur

Inhoud
partners

Word partner van Natuurpunt

Iedereen kan helpen om de natuur in Vlaanderen een toekomst te geven en de uitdagingen rond klimaat en biodiversiteit aan te gaan. Daarom zet Natuurpunt in op samenwerking met overheden, landbouwers, verenigingen en bedrijven.

Wil jouw bedrijf investeren in meer natuur, dan zoeken we samen naar een project. Natuurpunt werkt samenwerkingen uit rond drie grote thema’s:

Icoon - Temperatuur

Klimaat

De klimaatverandering heeft wereldwijd gevolgen voor mens en natuur. Natuurpunt zet zich in om de gevolgen te reduceren en de natuur weerbaar te maken via bos- en veenprojecten.

Bos

Vlaanderen is de bosarmste regio van Europa. Bos is levensbelangrijk voor ons klimaat. Daarom werkt Natuurpunt aan meer bos in Vlaanderen. We planten niet zomaar bomen maar gaan voor gevarieerde, klimaatrobuuste bossen vol leven.

Bos

Help mee

Help jij met jouw bedrijf onze bosdromen realiseren? Natuurpunt geeft je 3 bosgaranties:

1. Slim aangeplant, met de juiste mix inheemse bomen
  2. Goed beheerd, door onze duizenden vrijwilligers
  3. Eeuwig beschermd, omdat we de gronden aankopen

Plant een bedrijfsbos

Bos voor Iedereen
Yannick Verbesselt

Veen

Slechts 3 tot 5 procent van de totale landoppervlakte op het noordelijk halfrond bestaat uit veen, maar in de bodem van die veengebieden zit maar liefst 33 procent CO2 opgeslagen. Veengebieden hebben dus een groot potentieel voor koolstofopslag. Er is één voorwaarde: het veen moet nat blijven. Om verdere achteruitgang tegen te gaan en het herstel van veengebieden te bevorderen, is het belangrijk om nu te handelen.

Vallei van de Zwarte Beek

Help mee

Door terreinverwerving en -inrichting willen we veengebieden vernatten en de CO2 die er gecapteerd zit vasthouden.

Icoon - Route ondergelopen onbegaanbaar

Water

Op de waterkaart van het World Resources Institute kleurt Vlaanderen rood. Het is één van de regio’s binnen Europa met een extreem hoge waterstress. De oorzaak? In de afgelopen 50 à 60 jaar werd 75 % van onze ‘wetlands’ drooggelegd. Een optimaal waterbeheer is noodzakelijk om droogteperiodes op te vangen. Bovendien kunnen natuurgebieden fungeren als buffer bij een teveel aan water en zo dorpen en steden beschermen tegen overstromingen. In regio’s waar er veen in de grond zit, is vernatting cruciaal om de CO2 in de grond vast te houden.

Stappersven

Help mee

Met het Wetlandplan wil Natuurpunt 1000 hectare aan natte gebieden herstellen. Zo kunnen we Vlaanderen wapenen tegen droogte, overstromingen én meer natuur realiseren.

Icoon_Groot - Soorten

Biodiversiteit omvat alle soorten op aarde, die soorten werken samen in een ecosysteem en zorgen voor het evenwicht in de natuur. Helaas gaat het niet goed met de biodiversiteit in Vlaanderen.

We spreken van een biodiversiteitscrisis en die gaat hand in hand met de klimaatcrisis. Naarmate de biodiversiteit afneemt, neemt de weerstand en de veerkracht van de ecosystemen tegen de klimaatveranderingen af.

Ooievaar

Help mee

Één van onze belangrijke strategieën om natuur veilig te stellen is aankopen, inrichten en beheren. Zo werken we aan meer biodiversiteit, kwantitatief en kwalitatief.

Waarom investeren in natuur via Natuurpunt?

Voor de aankoop en de inrichting van natuurgebieden ontvangt Natuurpunt 60 tot 90% subsidies. Maar zonder het nodige geld voor de restfinanciering kan Natuurpunt geen stappen ondernemen. Hier maken de bijdragen van bedrijven echt het verschil. De investering van een bedrijf wordt verveelvoudigd door de subsidies. Zo kunnen we samen grote projecten realiseren.

Deze partners hielpen ons het voorbije jaar

Ledenmagazine Natuur. - Winter 2023

Adverteren in Natuur.

Natuur. is het magazine voor leden van Natuurpunt en bij uitbreiding voor elke natuurliefhebber. Boeiende artikels en een prikkelende vormgeving brengen onze wonderlijke natuur tot leven en zorgen voor uren leesplezier. Of je nu tips zoekt om eropuit te trekken, wil bijleren over fauna, flora en natuurgebieden of wil weten wat je zelf kan doen voor onze natuur: je leest het in dit magazine.

Met een oplage van gemiddeld 130.000 exemplaren bereik je heel wat Vlaamse gezinnen.

Wil je samenwerken met Natuurpunt?

Neem contact met ons op:

Partnerflits

Een maandelijke nieuwsbrief naar zakelijke contacten met informatie over opportuniteiten en projecten in samenwerking met bedrijven en organisaties. Bedoeld voor bedrijfsleiders, marketing- en communicatiemedewerkers, CSR-verantwoordelijken.