Fort 7

Provincie Antwerpen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn niet toegelaten. Kwetsbaar gebied

• Afgesloten gebied, niet openbaar toegankelijk

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha

Kaart van het gebied

Startpunten

Fort 7

Legerstraat 40
Wilrijk
België

Zien en doen

Wil je het gebied bezoeken? Natuur: Maurice De Neve, 0479-26 60 29 of [email protected] Monument: David Wouters, [email protected]

bomvrije_gang_tijdens_opendeurdag_c_niels_schild.jpg

Toegankelijkheid

Enkel bezoek onder begeleiding van Natuurpunt. (Zie geleide wandelingen voor zowel natuur als monument bij onze activiteiten).

blauwe_reiger_c_niels_schild.jpg

Beschrijving

Fort 7 is een fort gelegen te Wilrijk en onderdeel van de Brialmontgordel. Er werd in 1859 aangevangen met de bouw en deze werd voltooid in 1864. Het fort is bebouwd met fraai metselwerk en versieringen in natuursteen. Het telt ook nog enkele originele bakstenen en betonnen holtraversen.

fort_7.jpg

Hoogtepunten op de wandelroute

Fort 7 is geselecteerd als Habitatrichtlijngebied.  Het fort is een natuurgebied met een waardevolle flora. De militaire gebouwen zijn bijna een onderdeel van de natuur. Verder is het fort ook beschermd vanwege de overwinterende vleermuizen.

Door de verschillende biotopen is er ook een gevarieerde plantengroei met o.a. grote kaardenbol, rapunzelklokje, gewone salomonszegel, slangenkruid en tongvaren. Ook de voorjaarsflora is aanwezig, met daslook, sleutelbloemen en dovenetels krijgt het gebied een kleurrijk uiterlijk.

Paddenstoelen komen er in verschillende seizoenen voor zoals vliegenzwam, zwavelzwam, paarse schijnridder, nevelzwam en nog vele andere. Dood hout wordt op verschillende plaatsen gestapeld, waardoor er ook voor paddenstoelen verschillende groeiplaatsen ontstaan.

ijsvogel_c_niels_schild.jpg

Vogels vinden er broedgelegenheid en blijven hier pleisteren of zoeken er naar voedsel zoals de ijsvogel, zwartkop, grote bonte en groene specht, blauwe reiger, aalscholver, buizerd en sperwer.

In de zomer bepalen verschillende insectengroepen zoals dag- en nachtvlinders, libellen, sprinkhanen, lieveheersbeestjes, wilde bijen en zweefvliegen het zomerse aspect.

In de historische gebouwen overwinteren wel 6 soorten vleermuizen die steeds eind januari – begin februari worden geteld.

rode_eekhoorn_c_niels_schild.jpg

Door de unieke combinatie van natuur en monument krijgt dit natuurgebied ook een heel apart beheer. Er zijn namelijk plaatsen waar het monument “belangrijker” is, terwijl op andere plaatsen de natuurwaarden voorrang krijgen in het beheer. Verder wordt er door de grote verscheidenheid in habitats verschillende soorten beheer gevoerd, van maaien, tot hakhout beheer en het onderhouden van een poel voor amfibieën.

Doe een gift voor Fort 7