Rotte Gaten

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Dieren en planten

Natuurbeheer

Toegankelijkheid

De Rotte Gaten is een zeer drassig natuurgebied dat enkel toegankelijk wordt mits de aanleg van plankenpaden. Deze zijn het hele jaar door vrij toegankelijk voor wandelaars. De routes zijn enkel geschikt voor kinderwagens met grote wielen. Honden welkom aan de leiband. Stevige stapschoenen of laarzen aangewezen.

rotte_gaten_avonturenpad_sim_van_broekhoven.jpg

Leuk voor kinderen

Naast de plankenpaden kan je het gebied ook verkennen via het avonturenpad. Er werden drie zones ingericht met voor elke zone aangepaste speelelementen geschikt voor de respectieve leeftijdcategorieën: de allerkleinsten, kinderen van 6-11 jaar en kinderen vanaf 12 jaar oud.  De nadruk ligt op contact met de natuur en het avontuurlijke element. Denk hierbij aan wateronderzoek, spelen met water, blotevoetenpad, hangbrugje, steltenpad, evenwichtsbalk, boomstammikado, ruimte om kampen te bouwen,… Door de uitdagende spelelementen, gemaakt uit natuurlijke materialen, wordt het gebied toegankelijk en aantrekkelijk voor jong en oud, zonder het respect voor de unieke fauna en flora van dit gebied uit het oog te verliezen.

De Boomstammikado bestaat uit allerlei takken die dwars door elkaar liggen en waar je overheen, tussendoor of onderdoor kan klauteren. Hier tegenover vind je een klauterparcours langs een aantal knotwilgen. Deze elementen zijn bedoeld voor kinderen van (ongeveer) 6 tot 11 jaar. Een paar meter verder is een zone die vooral bedoeld is voor kleinere kinderen. Het meest opvallende deel is het blotevoetenpad. Je begint te stappen met je blote voeten in een bak met haksel. Daarna ga je over op boomschijven en schelpen. Op het einde ga je door een tunnel van wilgen en eindig je in een 'wiglo', een koepel van wilgen. Je loopt dan op kiezeltjes. Verder is er een plek waar ouders verhalen kunnen vertellen en een plek waar ouders op een bank kunnen zitten. Een eindje in de richting van de Broekstraat ligt het pad waar het project naar genoemd is. Het bestaat uit een plankenpad van zo'n 50 meter, dwars door een vochtig moeras. Rond dit pad kronkelt het 'stammenpad'. Dit bestaat uit stammetjes, waarop je kan balanceren. Een deel van de stammen is hoog genoeg om je eraan vast te kunnen houden, waardoor je (normaal gesproken) geen nat pak haalt.

Parkeren bij de hoek van de Schoonaardestraat en de Broekstraat in Meerbeek. Vandaar loopt een pad van 100 meter naar de speelplek.

Beschrijving van het gebied

De Rotte Gaten is een groot broekbos vlakbij de dorpskern van Meerbeek. Het gebied bestaat uit natte bossen, ruigtes, moerassige graslanden en veenmoerassen. Je bevindt je hier in de Molenbeekvallei. De Molenbeek vangt over haar loop heel wat kwelwater op. In het verleden gebruikte men deze beek om watermolens aan te drijven.Tijdens hevige en/of langdurige regenval treedt de Molenbeek buiten haar oevers en fungeert het gebied als buffer. Je kan hier nog het oude rabattensysteem herkennen: parallelle grachtjes op geringe afstand van mekaar, die voor de afwatering zorgden. Een deel van het gebied was vroeger hooiweide en een ander deel hakhoutbos. In het oostelijke deel werd vroeger turf gewonnen. Veertig jaar geleden was hier veel meer open water te bespeuren. Enkel een recent uitgegraven vijver is nu als enig open water de aantrekkingsplek voor eenden.

Dieren en planten

De Rotte Gaten zijn de thuisbasis voor heel wat dieren. De ijsvogel broedt er tussen de wortels van omgevallen bomen. Het gebied herbergt een populatie reeën en je vindt er een pak vogels: zwarte specht, buizerd, boomklever, matkop, houtsnip, kerk-, rans-, bos- en steenuil. Bijzonder in de Rotte Gaten is ook de wijde verspreiding van de maretak. In het voorjaar wordt het gebied bont gekleurd door de prachtige voorjaarsflora.

Natuurbeheer

Via natuurbeheer proberen we er de natuurrijkdom te verhogen. Populierenaanplanten werden omgevormd naar een natuurlijk zelfregulerend bos.

In dit gebied loopt momenteel een LIFE-project. Lees er meer over.

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Rotte Gaten

Liever overschrijven?

BE56 2930 2120 7588