Latemse Meersen - Natuurpark Levende Leie

Provincie Oost-Vlaanderen

Bloemrijke graslanden

Langs de oevers van de Leie

Thuis van de Herdwickschapen

Wandelen in Latemse Meersen - Natuurpark Levende Leie

Er zijn bewegwijzerde paden in de Latemse Meersen.

Het hele jaar vrij toegankelijk op de wandelpaden. Honden welkom, aan de leiband. Stevige stapschoenen of laarzen zijn aangeraden.

Meer info kan je ook vinden op www.levendeleie.be

Wil je het project Natuurpark Levende Leie steunen? Klik hier

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha
  • wandelpad

Kaart van het gebied

2 routes

Westerplas

wandelpad
3.53km
Gemiddeld 50 minuten wandeltijd

Rode wandeling

wandelpad
8.05km
Gemiddeld 120 minuten wandeltijd

Startpunten

Latemse Meersen

Dorp 1
Sint-Martens-Latem
België

Zien en doen

De bloemenrijke natte hooi- en weilanden van de meersen zijn een lust voor het oog. Op verschillende plaatsen kun je in het voorjaar dotterbloem, pinksterbloem en echte koekoeksbloem bewonderen. Duizenden planten van de grote ratelaar kleuren de graslanden helemaal geel.

In de Latemse Meersen kun je ook Herdwickschapen bewonderen. Ze zijn afkomstig uit het Engelse Lake District. Het gure klimaat en de arme vegetaties op de bergflanken daar maken van de Herdwick een perfect natuurschaap. Ze onderhouden de natte graslanden.

Wil je in groep de Latemse Meersen verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Contacteer ons via onderstaande knop.

Dieren en planten

Spectaculair is de winterslaapplaats van rietgorzen in het rietveld in de Latemse Meersen in de Baarle Frankrijkstraat. Van oktober tot april komen daar tientallen, soms wel meer dan 150 rietgorzen bijeen om te slapen. Wil je dit natuurfenomeen zien, kom dan 's avonds drie kwartier voor zonsondergang naar het rietveld. Een hoge fluittoon kondigt hun komst aan. De vogels landen dan in een steile duikvlucht en duiken op het laatste moment met een scherpe hoek het riet binnen. 's Ochtends verspreiden ze zich in de Leievallei op zoek naar onkruidzaden in ruigere hoekjes en op akkers die een tijdje onbewerkt bleven.

In het voorjaar kleuren dotterbloem, pinksterbloem, echte koekoeksbloem en grote ratelaar de graslanden geel en paars.

Over dit gebied

Veel kunstenaars van de beroemde Latemse school lieten zich inspireren door de pracht van de Leievallei tussen Gent en Deinze. In alle toeristische publicaties wordt de schoonheid van de Leievallei in de verf gezet. Maar de zogenaamde toeristische Leie biedt meer dan de klassieke boottochtjes en de musea en kunstgalerijen van Latem en Deinze. Natuurpunt realiseert in de Leievallei een wervend en ambitieus natuurproject met de veelzeggende naam ‘Levende Leie’. De meanderende Leie is de slagader die de verschillende deelgebieden verbindt.

Het Natuurpark Levende Leie wil mensen en verenigingen betrekken bij het behoud van en de zorg voor het unieke Leielandschap. Natuurpunt heeft de voorbije jaren veel grond aangekocht in de Latemse Meersen, Keuzemeersen, Beelaertmeersen, Assels en Hoge Blaarmeersen. Natuurgebied aankopen is nog altijd de meest structurele oplossing om de natuur in en rond Gent veilig te stellen.

De Latemse Meersen liggen in het noorden van de gemeente Sint-Martens-Latem, langs de rechteroever van de Leie. Kenmerkend voor dit gave landschap zijn de historische elementen: komgronden centraal in de meersen met een dicht middeleeuws slotennetwerk. Ze worden onderbroken door een fossiele oeverwal en begrensd door een afgespoelde duin (of donk).

Wat doet Natuurpunt

Het beheer in de Latemse Meersen bestaat uit hooien, begrazen, wilgen knotten en houtkanten onderhouden om het landschap gaaf te houden. Hiervoor werkt Natuurpunt samen met lokale landbouwers en vrijwilligers.

Afdeling

Latemse Meersen - Natuurpark Levende Leie wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Latemse Meersen - Natuurpark Levende Leie