Tuinieren in de zomer

Welke acties kan je in de zomer nog ondernemen om van je tuin een natuurgebied te maken en luilekker te genieten van de dieren die komen uitrusten in je oase? Ontdek al onze tips!

1. Maak je nestkastjes proper

Een nestkastje mag het hele jaar door in je tuin blijven hangen, want sommige vogels gebruiken het om in te overnachten. Haal na het broedseizoen het nestmateriaal weg en reinig je nestkast met heet water en een borsteltje. Gebruik geen chemische schoonmaakmiddelen. Hang het kastje terug in je tuin en wacht af.

Alles over nestkasten

Nestkast proper maken

2. Zomervoer voor je tuinvogels

In de zomer gaan vogels zelf op zoek naar de wormen en insecten die ze nodig hebben. Help hen door boeiende planten in je tuin planten die insecten lokken. Door je gazon te besproeien, lok je regenwormen. Laat afgevallen fruit van je fruitbomen liggen.

Hoe voeder je vogels in je tuin?

3. Maak een composthoop

Maar liefst een derde van je afval kan omgetoverd worden in krachtvoer voor je tuin. Door te composteren doe je eigenlijk wat de natuur altijd al gedaan heeft: de natuurlijke kringloop zijn gang laten gaan. Voor vogels en egels is je composthoop een ‘all you can eat’-buffet en het best van al, een compostbak geeft geen nare geurtjes. Start in het voorjaar, de zomer of de herfst.

Zo maak je een composthoop

Composthoop - Composteren - Shutterstock

4. Maak je tuin vlindervriendelijk

Geniet van de vlinders die in je tuin rondfladderen. Maak wat wilde hoekjes en rijd je gras niet te vaak af. Laat brandnetels staan, en kruiden tot bloei komen. De vlinders zullen je dankbaar zijn.

Maak je tuin vlindervriendelijk

5. Actie voor bijen!

Heb je al een bijenhotel hangen? Maak dan eens een zandbak voor de solitaire bijen, leg een groendak aan of richt je moestuintje in voor bijen. Bloeiende lavendel, salie of marjolein zijn echte bijenlokkers!

Zo zorg je voor de wilde bijen

Dwergvleermuis

6. Help de vleermuizen in je tuin

Je tuin vleermuisvriendelijk maken, betekent die insectvriendelijk inrichten. Een gewone dwergvleermuis, onze huis- en tuinvleermuis, eet immers ongeveer 3.000 muggen en andere kleine insecten in één nacht. Andere soorten vleermuizen verkiezen dan weer nachtvlinders of kevers.

Ontdek hoe jij vleermuizen kan helpen

7. Maak een nectarbar

Zorg dat er het hele jaar door bloemen en nectarplanten in bloei staan in je tuin. Daar genieten de vlinders en de bijen van. Voorzie ook besdragende planten voor de vogeltjes.

Welke bloemen kies je voor je tuin?

8. Leg een blotevoetenpad aan

Het hele jaar door kan je in je tuin een blotevoetenpad aanleggen. Zo’n uniek pad laat ook regenwater doordringen in de bodem en biedt schuilplaats aan tientallen diersoorten.

Zo ga je aan de slag

9. Leg een ecologische tuinvijver aan

Niets zo zalig om aan de rand van je eigen tuinvijver uit te rusten. Een tuinvijver hoeft niet groot te zijn. Met een minivijver creëer je al extra leven in je tuin waar iedereen van geniet. Geen tijd of plaats voor een vijvertje? Vang dan regenwater op in een regenton en gebruik het om de planten in je tuin te bewateren.

Meer info over tuinvijvers

Tuin - Ecologische_tuinvijver - Shutterstock

10. Start een moestuintje

Een moestuin zonder beestjes is een illusie. Hoe meer soorten je echter aantrekt in je groentetuin, hoe beter het evenwicht en hoe minder kans dat grote plagen grote schade veroorzaken aan je gewassen. En de oogst? Die serveer je bij een heerlijke BBQ!

Zo start je een moestuin

11. Maak je gazon waardevol

Belgen houden van hun gazon. Helaas heeft en klassiek gazon nauwelijks natuurwaarde. Wil je meer leven in je gazon? Met een paar eenvoudige ingrepen kan je van jouw gazon een stukje tuin vol leven maken.

Zo ga je voor een gazon vol leven

Tuin - Wilgenhut met ingang - Shutterstock

12. Bonentipi of wilgenhut?

Heerlijk zo'n natuurlijke tent om in te luieren en jezelf te verstoppen. Bedenk nu al waar jij binnenkort je wiglo of bonentipi gaat planten!

Zo bouw je er zelf een

13. Leg een groendak aan

Geraak je niet uitgekeken op je tuin? Til je groene vingers naar een hoger niveau en leg een groendak aan. De voordelen voor jou en de natuur zijn legio.

Hoe leg je een groendak aan?

Tuin - Groendak - Shutterstock
Tuin - Wilde tuin - Shutterstock

14. Neem je tuin eens onder handen

Wil je eerst de basis goed onderhanden nemen? Start dan met onze vijf vuistregels voor een gezonde tuin. Vul daarna aan met extra acties en elementen om er een echt natuurgebied te maken!

Lees onze 5 tips voor gezonde tuin

15. Geniet van je tuin!

Je hebt er het hele jaar hard in gewerkt om er een gezellige oase van te maken met een grote natuurwaarde. Nu is het tijd om de vruchten ervan te plukken! Zet je stoel of je picknickdeken buiten en geniet tot 's avonds laat van de vlinders, de vogels, de vleermuizen, de krekels en de sprinkhanen, de lieveheersbeestjes en de eerste spinnen. Je hebt het verdiend!

Natuurlijke tuin met hoger opgaande vegetatie
Kenny De Boeck
Gratis gids voor tuin vol leven

Gratis gids voor een tuin vol leven

Een leuke gids boordevol praktische en haalbare tips om je tuin om te toveren tot een mini natuurgebied waar het voor heel veel dieren en voor jezelf heerlijk vertoeven is.

Vraag je Tuingids aan