Wespwortelvlieg
Els Haeck

Al 1.000 soorten, waaronder 529 nieuwe gevonden in natuurreservaat het Paddenbroek en nog 4 maand te gaan!

9 feb 2023

Op 18 juni 2022 ging het project 1000+soorten@ Paddenbroek van start met de bedoeling in een jaar tijd 1.000 verschillende soorten te vinden in het natuurreservaat in Kluisbergen. Na acht maanden is het streefdoel reeds bereikt. Met het gewoon elfenbankje scoorde Els Haeck op 8 februari de 1.000ste soort. Proficiat voor Els, maar ook voor de 55 andere waarnemers die samen dit puik resultaat neerzetten.

De plantengroep met 221 stuks en de vogels met 108 zijn goed vertegenwoordigd, maar de insecten vormen het grootste aandeel van de 1.000 soorten. Maar liefst 494 verschillende insecten lieten zich verschalken, waaronder 210 nachtvlinders. De andere categorieën tellen allemaal veel minder soorten (zie tabel).

Tabel 1000 soorten

Van de 1000 gevonden soorten zijn er 529 nieuw voor het Paddenbroek. Dat is veel, maar niet verwonderlijk. Aaibare soorten zoals zoogdieren en vogels zijn vaak de eerste die op de lijstjes belanden, maar er zijn er niet zoveel van. Ook planten doen het doorgaans niet slecht, maar naar wilde bijtjes, vliegjes, kevertjes, mugjes, slakjes, wormen en andere bodemdiertjes wordt meestal minder gezocht. Het zijn net deze soorten die nu ‘ontdekt’ worden. Een BioBlitz is een ideale manier om deze vaak onderbelichte soorten te inventariseren.

Bijzondere soorten

De meest zeldzame soort van de lijst is de wespwortelvlieg (foto), de enige gevalideerde waarneming voor België in 2022 en slechts 4 gevalideerde waarnemingen ooit in België! Stenoria Analis is een zeldzaam oliekevertje dat vroeger alleen in het Zuiden waargenomen werd, maar waarschijnlijk door de klimaatverandering noordwaarts opschuift. Dan vonden we nog twee zeldzame wantsen, de gevlekte zwemwants en de vierstreepblindwants. En de mottenmannen waren heel tevreden met de Moeras-W-uil, de Vale spikkelbladroller, de Meldedwergspanner en het Vlekzandvleugeltje. Moeraskruiskruid tenslotte, het kroonjuweel van het Paddenbroek, is slechts op een 15-tal locaties in België te vinden maar nog altijd aanwezig. Spijtig genoeg in lagere aantallen dan vroeger.

Bekijk alle soorten hier: https://waarnemingen.be/bioblitz/1000soortenjaarpaddenbroek/

En nu?

De eindbalans wordt op 18 juni 2023 gemaakt! We gaan dus gewoon door. Niet voor niets hebben we ons project het 1000+soortenjaar genoemd! De komende maanden zoeken we verder naar amfibieën, nachtvlinders, vleermuizen, voorjaarsflora, vissen, de vroege libellen, korstmossen, waterdiertjes en al wat we verder nog kunnen verschalken. 1.500 is misschien te hoog gegrepen, maar 1.250 soorten lijkt haalbaar als nieuw streefdoel.

Blijf dus zoeken, fotograferen en vooral genieten van het Paddenbroek in Kluisbergen!