Thijs Haustraete

Boerenprotest oogst boerenbedrog

9 feb 2024
Natuurbeleid

In plaats van de problemen van boeren ten gronde aan te pakken, wijst CD&V onterecht de natuursector als schuldige aan. Bij monde van voorzitter Sammy Mahdi doet de partij  een reeks hallucinante voorstellen om milieu- en natuurherstel stokken in de wielen te steken. Maatregelen die niets zullen veranderen aan de problemen van de boer, en bovendien ten koste gaan van de gezondheid van iedereen. Puur boerenbedrog.

Terecht protest

De redenen voor de boerenprotesten in heel Europa lijken op het eerste zicht uiteenlopend: van vrijhandelsakkoorden (Mercosur) en import van goedkoop vlees en graan uit Oekraïne tot inflatie en minder korting op diesel. In Vlaanderen is er protest tegen de administratieve last, het stikstofakkoord, de rol van supermarkten en opgelegde investeringen. Maar de rode draad in alle protesten is het moeilijke bestaan: ze krijgen te weinig betaald voor hun producten en de moeite die erin kruipt.

Reactie CD&V

Hoe reageert CD&V op die noodkreet van de individuele boer? De partij, die sinds 2004 onafgebroken de Vlaamse minister van landbouw levert en het landbouwbeleid uitzet, wijst de verantwoordelijkheid af en steekt de schuld op de investeringen in natuurherstel. “Er zou geen belastinggeld meer mogen gaan naar de aankoop van landbouwgrond voor natuurherstel. Ook niet door Natuur en Bos of door de Vlaamse Landmaatschappij.” Naast deze publieke eis dropt de CD&V voorstellen in de Vlaamse regering om de vervuilingsnormen te versoepelen: ze wil bemesting in het Vlaams ecologisch netwerk terug toestaan, schending van de milieumaatregelen door de vingers kijken en de Europees beschermde natuurgebieden wil ze laten herzien. Dinsdag heeft de Europese volkspartij, waar CD&V toe behoort, via  commissievoorzitter Ursula von der Leyen een streep getrokken door de pesticidenreductiewet die het gebruik van pesticiden tegen 2030 moest halveren. Van een vergiftigd geschenk gesproken.

Boerenbedrog

Het zijn stuk voor stuk hallucinante voorstellen die structureel niets zullen veranderen aan het inkomen van de boer. Integendeel, ze hypothekeren de toekomst en de gezondheid van boer en burger nog meer. De oppervlakte in gebruik voor landbouw blijft in Vlaanderen al jaren ongeveer gelijk. De broodnodige natuurherstelprojecten nemen geen noemenswaardige hap uit het landbouwareaal. De milieumaatregelen om mest- en pesticidengebruik in te perken zijn na jaren van stilstand dringend nodig. Natuur- en milieuherstel zorgt voor een levende bodem, bescherming tegen droogte en overstromingen, drinkbaar water en een bruisende biodiversiteit. Allemaal zaken waar iedereen, maar zeker ook de boeren, nood aan hebben.

Boer én natuur

Als het water de boer aan de lippen staat, is het logisch dat hij protesteert tegen de maatregel die hem verbiedt om een strook van enkele meters naast elke waterloop te gebruiken. Maar als hij wel een eerlijke vergoeding voor zijn producten krijgt, welke boer heeft dan iets tegen propere beken? Welke boer is dan tegen een verbod om pesticiden te sproeien in de buurt van scholen? Welke boer is dan tegen een land vol leven dat de productie verhoogt, tegen een bodem die vocht vlot doorlaat bij hevige regenval en langer vasthoudt in periodes van droogte?

Beste CD&V, neem uw verantwoordelijkheid. Neem de boeren serieus, neem ons aller gezondheid serieus. Werk een toekomstvisie en stappenplan uit voor duurzame landbouw in Vlaanderen. Een landbouw binnen de draagkracht van het milieu en waarin de boer een eerlijke vergoeding voor zijn producten en diensten krijgt. Boeren, burgers en natuur verdienen beter dan afleidingsmanoeuvres.

Diemer Vercayie, beleidsmedewerker bij Natuurpunt