Boomkikker
Wim Verschraegen

Boomkikkers in de Zwinstreek blijven het goed doen

18 okt 2018
Biodiversiteit
Biotopen en habitats
Inventarisatie & monitoring
LIFE BNIP
Natura 2000
Strand en zee

Het Belgische deel van de Boomkikkerpopulatie in het Zwin is nog niet aan stabiliseren toe. In tegendeel. Dit jaar werden 38% meer roepende mannetjes geteld dan vorig jaar. Een heus record! En met de reeks natuurinrichtingswerken die momenteel in uitvoering zijn, ziet de toekomst er meer dan rooskleurig uit volgens Rudi Vantorre (Natuurpunt Knokke-Heist).

In vergelijking met de eerder uitgedroogde natuur in 2017, was het voorjaar van 2018 een wereld van verschil voor heel wat amfibieën. De vele winterregens zorgden ervoor dat niet alleen de poelen rijkelijk gevuld waren, ook de aanpalende graslanden lagen er bijzonder drassig en ook deels volledig onder water bij. Neem er dan nog de vroege warme temperaturen in het voorjaar bij, en een ideaal scenario voor de jaarlijkse telling van de boomkikkerkoren is geboren.

De populatie in hetgeen wij hier de Zwinbosjes noemen heeft momenteel alle mogelijke voortplantingsplaatsen in gebruik genomen. Ten opzichte van vorig jaar noteerden we een stijging in het aantal roepende mannetjes van 680 naar 937. De nieuw aangelegde waterpartijen in het eigenlijk Zwinpark hebben momenteel de grootste populatie (250 roepende mannetjes), vermoedelijk doordat de waterkwaliteit er veel beter is dan die van de nabijgelegen poelen. Door de vele recent uitgevoerde natuurinrichtingswerken is ook in het aanpalend Knoks Binnenduingebied de verspreiding en uitbreiding bemoedigend. Hier stijgt het aantal getelde roepende mannetjes van 193 in 2017 naar 247 in 2018. Ook in de randen van het verspreidingsgebied werden uitbreiding en nieuwe vestigingen genoteerd. Overal worden zeer veel jonge exemplaren waargenomen hetgeen erop wijst dat de voortplanting succesvol is. Dit zijn straffe aantallen als je weet dat de Boomkikker in 2006 nog slechts in één tuinvijver in Knokke aanwezig was.

In het Nederlandse gedeelte van de populatie zijn de aantallen zich gaan stabiliseren. Dit werd verwacht doordat de inrichtingswerken hier al een paar jaar achter de rug zijn. De Nederlandse populatie klokte dit jaar op ongeveer 2.200 exemplaren af. In de totale grensoverschrijdende  metapopulatie van de Zwinstreek werden dit jaar dus een flinke 3.380 roepende mannetjes geteld. En dit is natuurlijk maar een momentopname die de werkelijke populatie sterk onderschat, want een populatie Boomkikkers bevat natuurlijk ook vrouwtjes, subadulten die nog niet seksueel actief zijn en juveniele dieren. Als we schattingen uit de literatuur overnemen, dan komen we al gauw aan 10.000 adulte dieren.

Momenteel zijn er weer een grote reeks van natuurinrichtingswerken in uitvoering. De toekomst in de Zwinstreek ziet er dus zeker rooskleurig uit.

Tekst: Rudi Vantorre (Natuurpunt Knokke-Heist) & Sam Van de Poel (Natuurpunt Studie)