Natalie Sterckx

De natuur heeft geen stem (meer)

14 feb 2024
Natuurbeleid

Vrijwilligers van Natuurpunt protesteerden vandaag op het Martelaarsplein in Brussel. Met dichtgeplakte monden en de slogan “Natuur heeft geen stem (meer)” klagen ze de manier aan waarop de overheid de boerenprotesten aanpakt: met enkel input van de grote boerenorganisaties en een frontale aanval op natuur- en milieubescherming.

De Natuurpuntvrijwilligers plakten hun mond af met tape om duidelijk te maken dat de natuur en kleinere landbouworganisaties monddood gemaakt worden in het overleg rond de boerenprotesten. De natuur is niet bedreigend voor de landbouw of onze economie. Integendeel, iedereen is gebaat bij een gezonde bodem, propere lucht en zuiver water.

“Wat nu op de onderhandelingstafel ligt, een complete stop van alle milieumaatregelen en natuurherstel, verandert niet alleen niets aan de fundamentele eis van de boeren, namelijk bestaanszekerheid voor de boer, het drijft Vlaanderen ook actief verder richting het juridisch moeras. In plaats van meer rechtszekerheid te krijgen, riskeren zowel landbouwers als andere sectoren een hoogst onzekere situatie”, zegt Willem Laermans, ondervoorzitter van Natuurpunt.

De hamvraag is: Waar moet het met onze landbouw naartoe? Die valt niet op te lossen door in de achterkamers van de politiek gewoon het bestaande systeem bij te vijlen, met weer dezelfde grote spelers aan tafel. Daarvoor moeten alle spelers van de open ruimte mee in bad, niet in het minst de kleinere landbouw- en voedselorganisaties en natuurorganisties. Natuur en werken met de natuur is niet de vijand, maar deel van de oplossing. Iedereen - boer, burger en natuur -  is gebaat bij een gezonde bodem, propere lucht en zuiver water.

Alleen door te werken aan een landbouwmodel dat ademruimte vooropstelt voor de boer én de natuur, geraken we uit deze impasse.