Vliegende herten

De ster van Onze Natuur, de film: het vliegend hert

21 sep 2022
Biodiversiteit
Onze Natuur

Vanaf vandaag kan je in de bioscoop Onze Natuur, de film gaan bekijken. Hij brengt de prachtige natuur van ons land adembenemend mooi in beeld en zal je versteld doen staan over hoeveel natuurpracht er te bewonderen valt zo dichtbij huis. En de natuur wordt er zelf ook beter van. Want 1 euro per cinematicket bij Kinepolis wordt ingezet voor meer natuur. Meer natuur voor één van de hoofdrolspelers: het vliegend hert.

Het Agentschap voor Natuur en Bos en Natuurpunt zullen het geld gebruiken om het leefgebied en zo de populatie van het vliegend hert uit te breiden en te versterken. Die extra natuur zal gerealiseerd worden bij natuurgebied Altenbroek in de Voerstreek en in de omgeving van de Brabantse Wouden (Vlaams-Brabant).

Waarom het leefgebied van vliegend hert?

Het vliegend hert is de grootste kever van België en is Europees beschermd. Het komt nog maar op enkele plaatsen voor, zoals in de Voerstreek en de Brabantse Wouden in Vlaams-Brabant. Zowel het Agentschap voor Natuur en Bos als Natuurpunt zijn er actief bezig om het leefgebied van het vliegend hert te herstellen en te beschermen.

Vliegend hert is een echte indicatorsoort, een teken dat de natuur in de regio het goed doet. Je zal er waarschijnlijk ook veel andere interessante soorten aantreffen, zoals in de Voerstreek de levendbarende hagedis, das, ree, vroedmeesterpad ...  In de omgeving van de Brabantse Wouden spreken we onder andere over de vroedmeesterpad, verschillende vlindersoorten als sleedoornpage en iepenpage en verschillende vleermuizen.

Het vliegend hert is een dood-houtkever die nood heeft aan een halfopen leefgebied zoals hakhout, parklandschappen, bosranden en hoogstamboomgaarden. De soort is warmteminnend en de larven hebben behoefte aan een goed gedraineerde bodem. De populatie in ons land kan enkel groeien als we zorgen voor meer aaneengesloten en ongestoord leefgebied. En daar zullen dus heel veel soorten mee van profiteren.

Hoe gaan we dat doen?

Meer (kwantiteit) en betere (kwaliteit) leefgebieden voor het vliegend hert zodat de populatie kan uitbreiden. Dit zal gebeuren via drie projecten:

1. In de Voerstreek wordt het leefgebied van het vliegend hert uitgebreid door de aankoop en inrichting van een extra stuk grond. Door voldoende dood hout te voorzien bieden we het vliegend hert de ideale omgeving om eitjes te leggen en de larven tot ontwikkeling te laten komen. We installeren een keverbroedstoof op het terrein.

Broedstoof Vliegend hert

Een broedstoof zorgt voor extra ondergronds rottend hout, waarin de vliegende herten hun eitjes in kunnen leggen © Ecovery

2. In de Brabantse Wouden komt het vliegend hert voornamelijk voor in stedelijke omgeving. Daar hebben verschillende partners waaronder het Agentschap voor Natuur en Bos en Natuurpunt hun schouders gezet onder plan vliegend hert. Hier zetten we in op het voorzien van extra broedstoven en op die manier ook uitbreiden van het leefgebied van het vliegend hert. Aansluitend kunnen we ook extra inzetten op verbindingen door middel van aankoop extra percelen en installeren van hagen en houtkanten.

plan_vliegend_hert.jpg

3. Vliegende herten komen er niet zomaar, de populatie is beperkt. Bovendien duurt het ook enkele jaren vooraleer we het resultaat van onze huidige inspanningen kunnen meten. Daarom willen we - indien de middelen er zijn - tegelijk ook een kweekprogramma voor larven van het vliegend hert financieren en zo de slaagkans van de broedhopen vergroten.

Ga dus snel naar de bioscoop want hoe meer mensen naar Onze Natuur gaan kijken bij Kinepolis, hoe meer natuur er bijkomt en hoe meer kansen er zijn voor het vliegend hert.