Rode wouw
Wim Dirckx

Europese vogelkijkers tellen dit weekend trekvogels

30 sep 2015
Vogels

In het weekend van 3 en 4 oktober bezetten vogelkijkers in 37 Europese en Centraal-Aziatische landen uitkijkposten om de vogeltrek in kaart te brengen. Het is de vijftiende keer dat BirdLife de Europese simultaantelling organiseert.

Ook in ons land wordt op tientallen telposten meegeteld. Natuurpunt en Natagora coördineren de telactie in België. Vorig jaar telden honderden vrijwilligers op 64 telposten een absoluut recordaantal van 280.221 vogels van 143 verschillende soorten in ons land. Opvallend was het grote aantal lijsters in het luchtruim. Dit jaar wordt het zeker uitkijken voor een groot aantal rode wouwen, arendachtige roofvogels. Op telposten in het Zweedse Falsterbo zijn er op drie dagen tijd 1400 exemplaren gespot. Dankzij de oostenwind zou een groot deel onze richting kunnen uitkomen.

“Als grootschalige Europese telactie levert Eurobirdwatch een schat aan informatie op over de jaarlijkse vogeltrek”, zegt Koen Leysen, vogelexpert van Natuurpunt, die de telling in Vlaanderen coördineert. "Daarnaast is dit evenement een uitgelezen gelegenheid om het grote publiek in contact te brengen met de ontzagwekkende tocht die onze vogelsoorten twee keer per jaar ondernemen”, zegt Leysen.

“Het is best een hachelijke onderneming te noemen: een recente studie door BirdLife bracht aan het licht dat jaarlijks 25 miljoen trekvogels gevangen worden in het Middellandse Zeegebied. Ook in EU-landen als Italië, Griekenland, Kroatië en zelfs in Frankrijk blijkt vogelstroperij nog steeds dagelijkse kost te zijn. Birdlife en haar verschillende partnerorganisaties proberen dat probleem op de politieke agenda te krijgen. Andere moeilijkheden die de vogels onderweg ondervinden zijn de oversteek van de onherbergzame Sahara, het gebrek aan rustige broedplekken in het noorden en rustgebieden om bij te tanken onderweg. Via het project ‘Living on the Edge’ investeert het BirdLife-netwerk in het verbeteren van de overwinteromstandigheden van heel wat trekvogels. Het project richt zich op de gedeelde belangen van vogels en mensen in de Sahel. Het bevordert duurzaam landgebruik, gericht op het verbeteren van levensonderhoud van mensen, terwijl ook belangrijke leefgebieden voor vogels beschermd worden. Ook in Vlaanderen fungeren verschillende kleine en grote natuurgebieden als “snackbar” voor trekkende vogels.

Vorig jaar telden over heel Europa 33 000 mensen 7,5 miljoen vogels. Ieder jaar wordt de coördinatie van de gegevensverzameling toevertrouwd aan een andere BirdLife-partner. Dit jaar is het de beurt aan Vogelbescherming Nederland. De Belgische en Europese resultaten van de Eurobirdwatch-telling worden begin volgende week verwacht.

Meer informatie:

www.trektellen.org