Groene Vallei wordt uitgebouwd tot voorbeeldproject in 2017-2018

19 dec 2016
Natuurbericht

ERPS-KWERPS, 20 december 2016 - Het bezoekerscentrum wordt uitgebouwd, er komt een vogelkijkhut in de Molenbeekvallei en een nieuwe brug over de Trawool. Dat maakten Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid van de provincie Vlaams-Brabant en Natuurpunt vanmiddag bekend. “Na twee succesvolle projectjaren en tal van realisaties willen de verschillende partners de ingeslagen weg van samenwerking verder ingaan”, klinkt het.

Het bezoekerscentrum krijgt een vergaderruimte in de natuur. Daarnaast wordt het centrum een uitvalsbasis voor het project Educatief Natuurbeheer met scholen en zullen er teambuildings georganiseerd worden. Een vaste medewerker zal al die activiteiten in goede banen leiden. Tot slot kon een perceel vlak naast het centrum aangekocht worden - op dat nieuwe perceel zien de projectpartners ook grote kansen voor de uitbouw van het centrum.

Er is de voorbije twee jaar heel wat gerealiseerd binnen het bijzondere natuurbeschermingsproject: de opening van een nieuw bezoekerscentrum op 3 juli, de opstart van rondetafelgesprekken, een nieuw logo en een intentieverklaring, de uitbreiding van het speelbos in Kampenhout,...

“We willen het verlies aan biodiversiteit in onze regio een halt toeroepen. De Groene Vallei is voor ons een bijzonder natuurbeschermingsproject waarbij we Natuurpunt steunen bij de inrichting, het beheer, de ontsluiting en beleving via onder meer natuureducatie. We hopen dat de Groene vallei uitgroeit tot een voorbeeldproject in Vlaanderen”, zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor milieu en duurzaamheid.

“Met de Groene Vallei bouwen we aan een positief verhaal waar iedereen in de regio beter van wordt. Samenwerking is de sleutel voor het succes, maar daarnaast is ook het harde werk van de vrijwilligers van elementair belang. Aan het bezoekerscentrum wordt momenteel gebouwd, gewerkt en gebrainstormd door een netwerk van een 70-tal vrijwilligers. Geef die vrijwilligers het vertrouwen en verantwoordelijkheid en dan zijn ze in staat dromen te realiseren”, zegt Ewoud L’Amiral van Natuurpunt.

De Groene Vallei is de naam die het gebied tussen Herent, Kampenhout, Kortenberg en Steenokkerzeel draagt. De vallei vormt een groene oase in het drukbevolkte gebied tussen Brussel, Leuven en Mechelen. Je vindt er moerassen, bossen, graslanden, orchideeën, struwelen, maar ook weidse vergezichten en typische landbouwlandschappen.

Succesfactor in het verhaal is samenwerking. De Provincie Vlaams-Brabant, de regionale landschappen en Natuurpunt nemen een voortrekkersrol in het zoeken naar nieuwe partnerschappen met lokale horeca, recreatie, erfgoed, landbouwers, vormingsinstellingen, lokale en bovenlokale besturen.

www.groenevallei.be

Contact: