Wim Dirckx

Kwakkelwinter brengt eerste padden op de been, grote trek blijft uit

28 jan 2016
Natuurbericht

Met de hoge dagmaxima en luchtvochtigheid zijn de eerste padden, kikkers en salamanders ontwaakt uit hun winterslaap. Toch blijft de grote jaarlijkse trek (die doorgaans piekt begin maart) voorlopig uit. Vrijwilligers van Natuurpunt willen wel voorbereid zijn op elk scenario en brengen alles in gereedheid om de trekkende amfibieën van een platte dood te redden in 124 gemeentes.

Het is een fenomeen dat elk jaar terugkeert: hoewel de echte piek van de grote paddentrek doorgaans rond midden maart valt, is een eerste golfje gisteren toch al  aan de jaarlijkse trek begonnen, iets vroeger dan de voorbije jaren.

In 2015 meldden de eerstelingen zich aan op 10 februari, in 2014 op 5 februari maar ook in 2013 zagen we die eerste trekkers op 28 januari. Dit jaar werden in Zoersel op 26 januari ruim 50 dieren gemeld. Het eerste golfje is dus relatief vroeg. Op basis van de vooruitzichten voor de komende dagen (geen grondvorst, hoge kans op neerslag, hoge dagmaxima) zou het aantal trekkers stelselmatig kunnen verhogen. Op heel wat plaatsen staan vrijwilligers klaar om vanaf nu de paddenoverzetacties op te starten.

Amfibieën brengen de winter meestal door aan land, verstopt onder bladeren, een houtmijt of ingegraven in een ondergronds holte. In het voorjaar ontwaken ze en gaan ze op pad naar hun voortplantingspoel. Doel: een partner zoeken en eitjes afzetten. Door het dichte Vlaamse wegennet moeten veel amfibieën tijdens die tocht een weg oversteken. Vaak eindigt zo’n tocht ‘op weg naar nieuw leven’ in een platte dood.

rs3988_4i_bufo_bufo_met_autolichten_-hpr.jpg

Het hopeloos dichte wegennet in Vlaanderen vormt een enorm obstakel voor overstekende padden en andere amfibieën. (foto Hugo Willockx)

Amfibieën zijn vooral schemerdieren. De trek vat aan rond 19:00 en stopt rond middernacht. Natuurpunt roept automobilisten op om aandacht te hebben voor de paddentrek en hun snelheid te minderen tot 30 km/u op de aangegeven plaatsen. Reden: bij lagere snelheden kunnen bestuurders overtrekkende padden gemakkelijker opmerken en ontwijken. Minstens even belangrijk: bij snelheden hoger dan 30 km sneuvelen ook veel amfibieën door het 'aanzuigeffect' van het voorbijrazende verkeer.

Natuurpunt coördineert jaarlijks in heel Vlaanderen paddenoverzetacties. Langs de trekroutes worden schermen geplaatst die de amfibieën naar ingegraven emmers leiden. Vrijwilligers controleren die ‘paddenvallen’ dagelijks en zetten alle amfibieën veilig over naar de andere kant van de straat.  In totaal werden vorig jaar 238 overzetacties georganiseerd, in 124 gemeenten. Daarbij werden in 2015 196.337 amfibieën levend overgezet, een duizelingwekkend cijfer. Ondanks de acties werden toch ook nog 10.000 platgereden dieren gemeld via www.dierenonderdewielen.be.

Help mee met een paddenoverzetactie in je buurt

Tekst: Dominique Verbelen, Natuurpunt
Foto's: Wim Dirckx & Hugo Willockx