Bruine lijster

Natura 2000
Provincie Antwerpen
Vogels

Het nieuwe jaar werd goed ingezet voor vogelaars, toen op 1 januari 2020, ineens een bruine lijster opdook in Landschap de Liereman. De soort wordt maar zelden waargenomen in Europa en deze dwaalgast lokte dan ook tientallen vogelaars uit binnen- en buitenland naar het Natuurpuntgebied in Oud-Turnhout.

Waarnemingen

Tijdens een nieuwjaarswandeling op 1 januari ontdekte kunstenaar en vogelkenner Achilles Cools een wel heel bijzondere vogelsoort: een bruine lijster. Deze soort broedt oostwaarts vanaf centraal Siberië, en brengt normaal de winter door in Zuidoost-Azië. In Europa is het een heel zeldzame dwaalgast, zo zijn er in Nederland maar 4 gevallen bekend. In België zijn er 6 eerdere meldingen: de meest recente  was in november 2019. Toen kon één persoon een foto maken van een bruine lijster in Heist. Daarvoor was het 11 jaar geleden dat er eentje ontdekt werd in een boomgaard in Erezée (Luxemburg). Die bleef toen 3 weken ter plaatse, en deed zich samen met verschillende andere lijsters en zelfs enkele pestvogels tegoed aan de afgevallen appels die waren blijven liggen. Daarvoor moeten we al teruggaan tot 1956, toen er één werd waargenomen bij Beerse.

Deze dwaalgast in Oud-Turnhout kon al op heel wat belangstelling rekenen uit binnen -en buitenland, aangezien de bruine lijster uiterst zeldzaam is in Europa en de laatste ‘twitchbare’ waarneming alweer 11 jaar geleden is.

Kenmerken
Op het eerste zicht of bij een verre waarneming zou de bruine lijster verward kunnen worden met een koperwiek: het is immers ook een vrij gedrongen lijster met een roodachtige ondervleugel en een opvallende wenkbrauwstreep. Van dichtbij vallen echter de roestbruine bovenvleugels op, en de zwarte vlekken op de flanken. Deze laatste lopen zelfs door tot op de borst en vormen op die manier een donkere borstband. De bruine lijster in Oud-Turnhout laat zich het best bekijken wanneer ze naar voedsel zoekt in het gras, of wanneer ze in de top van een boom of struik gaat zitten.

Wellicht is deze vogel tijdens de najaarstrek verdwaald geraakt, en uiteindelijk in Oud-Turnhout terechtgekomen. Lijsters zijn lange-afstandstrekkers, die gemakkelijk grote afstanden kunnen afleggen. Doorgaans zijn het jonge vogels die tijdens hun eerste migratie naar het zuidenverloren vliegen. Het is dan ook opmerkelijk dat de vogel van Oud-Turnhout een volwassen vogel is, die normaal gezien de trek naar het zuiden en terug al eens helemaal aflegde. Het reilen en zeilen van de bruine lijster is te volgen opwww.waarnemingen.be, en zolang er voldoende voedsel te vinden is, is de kans groot dat deze vogel nog wel even blijft rondhangen.

Tekst: Simon Feys, Natuurpunt Studie