Kris Boers

Mobiele registratie van aangereden dieren zit in de lift

28 aug 2015
Natuurbericht
Waarnemingen.be
Zoogdieren

Het aantal waarnemingen dat via de apps van waarnemingen.be wordt ingevoerd neemt zienderogen toe. Al 35 procent van alle waarnemingen gebeurt via een smartphone. Dat heeft tal van voordelen. Bovendien kunnen de apps helpen om de wegen in kaart te brengen waar veel dieren het leven laten.

Jaarlijks sterven in België heel wat dieren onder de wielen van auto’s en vrachtwagens. Met meer dan 5 kilometer weg per vierkante kilometer heeft ons land het meest dichte wegennet van Europa. Bovendien trekken die wegen steeds meer auto’s; een dodelijke mix. Om onze wegen diervriendelijker te maken zette Natuurpunt (in opdracht van de Vlaamse overheid) haar schouders onder het project Dieren onder de wielen.

Dat project wil de knelpunten op onze Vlaamse wegen in kaart brengen en rekent hiervoor op de hulp van vrijwilligers om verkeersslachtoffers te registreren. Om nog beter te kunnen inschatten hoeveel dieren jaarlijks de dood vinden op onze wegen en of de verkeersdrukte bepaalde soorten in gevaar brengt, werden zogenaamde trajecttellers ingeschakeld. Wie regelmatig een vast traject rijdt (bijvoorbeeld van thuis naar het werk of school) kan zich opgeven als teller en wordt uitgenodigd om regelmatig zijn/haar route op aangereden dieren te controleren.

Sinds enkele jaren werd Dieren onder de wielen ook mobieler. Gebruikers van een smartphone kunnen hun waarnemingen van verkeersslachtoffers voortaan doorgeven via drie verschillende apps van waarnemingen.be, één per besturingssysteem; ObsMapp voor Android, iObs voor iPhone en WinObs voor Windows. Deze apps werden ontwikkeld door vrijwilligers samen met Stichting Natuurinformatie.

sqsq.jpg

Grafiek: Het aandeel waarnemingen van aangereden dieren dat via een smartphone wordt ingevoerd, stijgt jaar na jaar. In 2015 werd bijna 18 procent van de waarnemingen mobiel ingevoerd.

Een schot in de roos. Want vandaag wordt liefst 35 procent van alle waarnemingen doorgegeven via een smartphone. Van alle waarnemingen van verkeersslachtoffers wordt dan weer zo’n 18 procent mobiel ingevoerd. En dat heeft zo zijn voordelen. Het is snel, makkelijk en nauwkeurig. Je hoeft je aantekeningen niet over te typen op de website. Je kan makkelijk foto’s toevoegen aan je observatie. Bovendien worden de datum en exacte locatie automatisch opgeslagen samen met de waarneming. Dit alles maakt de ingevoerde data nog betrouwbaarder! Geen internetverbinding? Geen nood, je kan je waarnemingen gewoon opslaan zonder internet en makkelijk uploaden op de website van zodra je weer verbonden bent met het wereldwijde web. Ook bestuurders van een auto hoeven hun stuur nog nauwelijks los te laten om aangereden dieren te registreren. Met de nieuwe spraakherkenningsversie van de app ObsMapp Speech (opgelet, de andere apps laten dit niet toe en voor deze software is wel internet vereist) is het mogelijk om je registratie meteen in te spreken in de databank. Dit is niet alleen handig, het is ook een pak veiliger!

Dus: smartphones in de aanslag en registreren maar! Het vormt de eerste stap naar een oplossing voor dodelijke knelpunten op de weg.

Met het Dieren onder de wielen-project verschenen Diemer Vercayie en Marc Herremans van Natuurpunt onlangs in Nature Conservation. Lees het artikel hier: http://bit.ly/1IpaUTI.

Meer weten of word je graag trajectteller? www.dierenonderdewielen.be

Tekst: Han Lagring en Diemer Vercayie, Natuurpunt
Foto: Kris Boers