Natuurpunt Kampenhout stapt uit milieuadviesraad gemeente Kampenhout

15 feb 2022
Lokaal nieuws
Organisatie

De vrijwilligers van Natuurpunt Kampenhout hebben beslist om uit de milieuadviesraad van de gemeente Kampenhout te stappen. De reden is dat de vertegenwoordigers van de afdeling vinden dat deze adviesraad niet vaak genoeg gebruikt wordt waarvoor die zou moeten dienen. Leden kunnen vaak alleen maar kennis nemen van beslissingen die reeds genomen zijn. De organisatie van de bijeenkomsten zou ook op veel vlakken anders kunnen. Het duurt bijvoorbeeld soms maanden voor de verslagen bezorgd worden en de informatie die de leden toegestuurd krijgen is niet altijd even correct en volledig.

De druppel die de emmer deed overlopen, was de beslissing van het college om een vergunning toe te kennen voor het project van Weerts Group op een site in de buurt van Kampenhout-Sas. Dat project omvat een zeer groot distributiecomplex waarvan gevreesd wordt dat de impact op de omgeving zeer groot zal zijn. Ook bleek het zeer moeilijk om de gemeente te mobiliseren om een controle uit te voeren en handhavend op te treden toen bleek dat er al werken uitgevoerd werden op de site terwijl de beroepsprocedure nog loopt.

Ter verduidelijking van de beslissing tot uitstap uit de milieuadviesraad, een kort overzicht van situaties die zich het afgelopen jaar hebben voorgedaan:

• Het college blijkt regelmatig vergunningen af te leveren voor projecten die een grote impact kunnen hebben op onze omgeving zonder daarover voorafgaand advies in te winnen bij de adviesraden of zonder deze adviezen te volgen.
  • Als er eens een advies gevraagd wordt, krijgen de leden vaak niet de kans om die adviezen na te lezen en het duurt soms maanden voor een verslag bezorgd wordt. Ondertussen worden door het college beslissingen genomen zonder dat de leden van de milieuadviesraad soms zelfs überhaupt weten wat er in het adviesverslag staat en of het college daarvan heeft kennis genomen.
  • Projectontwikkelaars, burgemeester en schepenen mogen regelmatig zelf projecten komen toelichten op de bijeenkomsten van de adviesraad en hun eigen mening daarover uiten. Op die manier kunnen zij bewust of onbewust leden van de adviesraad beïnvloeden en kan er in feite geen onafhankelijk advies geformuleerd worden.
  • De natuurpuntvrijwilligers doen regelmatig voorstellen in functie van een beter lokaal natuur- en milieubeleid, maar die voorstellen worden zelden of nooit opgepikt. Soms worden voorstellen als het ware doorgeschoven naar de toekomst om uiteindelijk te verdwijnen in het niets. Andere keren wordt een gemakkelijk excuus gezocht om niets of niet onmiddellijk iets te doen.
  • Er wordt meermaals melding gemaakt van vermoedelijke milieuovertredingen, maar die worden vaak niet grondig onderzocht en er wordt bijna nooit handhaving toegepast.
  • Op een vorige zitting werd zonder voorafgaande aankondiging, een advies gevraagd over een aanvraag van Natuurpunt tot bebossing van een perceel. Achteraf bleek uit de besluitenlijsten dat het college een paar weken eerder reeds officieel beslist had om GEEN vergunning af te leveren.
  • De vergaderingen verlopen dikwijls chaotisch en soms wordt belangenvermenging en partijdigheid op een flagrante manier duidelijk. In principe zouden de schepenen en ambtenaren zich bijvoorbeeld niet mogen moeien met de adviesbepaling.
  • Er wordt meermaals doorgegeven dat bepaalde personen geen deel meer uitmaken van de adviesraad, maar zij worden steeds opnieuw uitgenodigd voor de bijeenkomsten.

Met bovenstaand opsomming hopen de lokale natuurpuntervrijwilligers hun ontgoocheling en de reden van uitstap van hun vertegenwoordigers uit de milieuadviesraad, duidelijk gemaakt te hebben. Uiteraard blijven de vrijwilligers zich wel nog steeds inzetten voor de natuur en het milieu in de gemeente en staan zij open voor positieve samenwerkingen die kunnen bijdragen aan het beschermen van onze leefomgeving en het weerbaar maken van de gemeente tegen de gevolgen van de klimaatverandering.