Ik kies natuur
Natuurpunt

Natuurpunt roept op richting verkiezingen: “Investeer in natuurherstel, dan wint iedereen”

13 mrt 2024
Natuurbeleid

Op 9 juni zijn het nationale en Europese verkiezingen. Natuurpunt roept op om de volgende regeerperiode verder te investeren in natuurherstel. Kersvers algemeen directeur Noah Janssen benadrukt: “Natuurherstel is de slimste, goedkoopste en mooiste oplossing om de gigantische uitdagingen op vlak van klimaat, biodiversiteit en gezondheid aan te pakken.” Met zes kerneisen en een kieskompas geeft de natuurorganisatie de kiezers inzicht in hoe ze kunnen stemmen met natuur in het hart.

Begin 2023 verspreidde Natuurpunt haar verkiezinginsmemorandum. Daarin staan 91 aanbevelingen, gebundeld rond vijf transities die noodzakelijk zijn om te evolueren naar een Vlaanderen met natuur in het hart. Met de gewestelijke, federale en Europese verkiezingen in zicht, lanceert de natuurorganisatie nu zes kerneisen:

1. Op 30% van het Vlaamse grondgebied wordt de natuur beschermd.

2. 10% van het Belgisch deel van de Noordzee wordt marien reservaat.

3. Vlaanderen herstelt 30.000 hectare natte natuur.

4. Vlaanderen schrapt jaarlijks 2000 hectare slecht gelegen bouwgrond.

5. Agro-ecologie wordt het businessmodel van het toekomstig landbouwbeleid.

6. De -55% reductie van de broeikasgasuitstoot wordt begroot en gehaald.

Op www.ikkiesnatuur.be licht Natuurpunt deze punten verder toe. De organisatie benadrukt dat ze, net als de natuur, geen politieke kleur heeft. Met een Kieskompas geeft het de 130.000 gezinnen die lid zijn van Natuurpunt - en bij uitbreiding alle natuurliefhebbers - wel inzicht in hoe de politieke partijen zich positioneren op deze kerneisen.

Overkoepelend roept Natuurpunt het beleid op om dubbel zoveel te investeren in natuurherstel. Noah Janssen, sinds 21 februari 2024 de nieuwe algemeen directeur van Natuurpunt: “Eigenlijk is natuurherstel een ‘no-brainer’, want studies wijzen uit dat elke euro die je investeert 8 tot 38 euro oplevert. Zo is meer natte natuur zowat het enige dat ons kan beschermen tegen waterbommen en extreme droogtes. En sinds corona beseffen we allemaal dat we natuur op wandelafstand nodig hebben voor onze fysieke en mentale gezondheid. Toch heeft ongeveer de helft van de Vlamingen die ‘luxe’ niet. Ook onze planten en dieren hebben meer en betere natuur nodig. 28% van onze soorten is nog steeds met uitsterven bedreigd. ”

Natuurherstel rendeert

Vlaanderen is de natuurarmste regio van Europa en de natuur is enorm versnipperd. 90% van alle natuurgebieden is kleiner dan 1 hectare. De opdracht is dus helder: natuurgebieden uitbreiden en verbinden. Janssen: “De voorbije legislatuur heeft het beleid sterker ingezet op natuurherstel, denk bijvoorbeeld aan de Blue Deal. Ook bedrijven investeren volop in natuurherstelprojecten. Die stappen in de goede richting botsten echter op weerstand van spelers die liever hebben dat alles bij het oude blijft. Op papier is de extra ruimte voor natuur al 30 jaar beloofd of afgebakend, maar op het terrein is die ruim 30.000 hectare extra nog maar voor de helft gerealiseerd. Jammer, want de natuur wat extra ruimte geven is een kleine investering, waar de samenleving - ook alle generaties na ons - enorm veel voor terug krijgen.”

“Natuurherstel in een dichtbevolkte regio als Vlaanderen is niet vanzelfsprekend, maar we hebben één grote troef. Omdat de natuur hier zo onder druk staat, zijn er heel veel burgers die zich ervoor inzetten. We durven gerust stellen dat de natuurliefhebbers nergens ter wereld beter georganiseerd zijn dan hier. Vrijwilligers kopen grond aan in hun buurt en nemen de verantwoordelijkheid om er de natuur te herstellen en te beschermen. Het gaat dus meer over eigenaarschap dan eigendom. Uit de subsidieaudit van Natuurpunt bleek dat de subsidies door de inzet van meer dan 40.000 vrijwilligers een veelvoud renderen. Waar wachten we nog op om die troef nog meer uit te spelen? Als we investeren in natuurherstel, wint iedereen.”