Lorenzo Augusti

Natuurpunt stelt bouwplannen van De Slagmolen voor aan alle Genkenaren

22 mei 2023
Lokaal nieuws

GENK - 20 mei 2023 - Natuurpunt stelde vandaag de plannen voor van Bezoekerscentrum De Maten – De Slagmolen. Dit gebeurde in het bijzijn van burgemeester Wim Dries en Minister van Omgeving en Toerisme Zuhal Demir. Natuurpunt nodigt alle Genkenaren uit om de plannen te komen bekijken, die vanaf nu beschikbaar zijn tijdens de openingsuren van het bezoekerscentrum!

Toerisme Vlaanderen kocht eind 2020 het pand van De Slagmolen in Genk. Natuurpunt heeft een erfpachtovereenkomst om dit uit te baten als Bezoekerscentrum voor de aanpalende topnatuurgebieden De Maten en de Vallei van de Stiemerbeek. De molen is al eeuwenlang een plaats van verbinden en samen-komen tussen gemeenschappen. Vele Genkenaren hebben mooie herinneringen in de tijd dat de voormalige eigenaar, Renaat Huygen, de Slagmolen uitbaatte. Het gebouw staat intussen een tijd lang leeg en is aan renovatie toe. Natuurpunt sinds de zomer van 2021 een Buitenbar uit in de tuin van De Slagmolen, een groene oase van rust en gezelligheid. Bezoekers krijgen zo al bijna 2 jaar de kans om deel uit te maken van het team dat begaan is met de verbouwingswerken en de toekomstige invulling van het bezoekerscentrum.

“Dit participatieve luik vinden we heel belangrijk. De bouwplannen werden reeds besproken met vrijwilligers en omwonenden, maar zijn nu klaar om getoond te worden aan alle Genkenaren. Het zal er uiteraard anders uitzien dan voorheen, maar met veel respect voor het bestaande erfgoed, en tegelijkertijd ‘mee met haar tijd’ op vlak van duurzaamheid”, zegt Jaak Luys van Natuurpunt Genk.

Zuhal Demir, Minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, licht toe: “De Slagmolen en haar vorige eigenaar zijn decennialang een begrip geweest in Genk en wijde omstreken. 54 jaar lang werd één van de oudste cafés van Genk uitgebouwd tot een ontmoetingsplaats voor minstens 25 verenigingen en voor talloze wandelaars van zowat alle windstreken. Als minister van Toerisme, maar vooral als Genkse ligt de Slagmolen mij persoonlijk ook nauw aan het hart. Ik ben dan ook blij om samen met Natuurpunt een nieuw hoofdstuk aan dit prachtige verhaal toe te voegen, waardoor de Slagmolen opnieuw een ontmoetingsplek wordt in uniek erfgoed en prachtige natuur.  De molen wordt na de restauratie het kloppend hart van De Maten en blijft wat het voor veel Genkenaren altijd al geweest is.”

Natuurpunt hoopt na de zomer een aanbesteding in gang kunnen zetten en om dan begin 2024 aan de verbouwingen te starten.