Nestkasten plaatsen Burchtse Weel

Nieuwe nestkasten voor huiszwaluw aan de Burchtse Weel

1 apr 2023
Lokaal nieuws

Door het plaatsen van 5 nestkasten op de vliegroute van de huiszwaluw hoopt Natuurpunt Waasland een boost te geven aan de tanende populatie vogels in Zwijndrecht en Linkeroever. De provincie Antwerpen steunt het initiatief door het pompstation aan de Burchtse Weel voor de zwaluw als broedplek aantrekkelijk te maken.

zwaluwnesten plaatsen - Jef Van De Wiele

Boven het bufferbekken en het overstromingsgebied Antwerpen-Linkeroever vliegen regelmatig huiszwaluwen rond. De provincie Antwerpen verleent zijn medewerking aan Natuurpunt Waasland om aan de pompinstallatie 5 nestkasten te plaatsen. Het zou een boost kunnen betekenen voor de populatie huis- en gierzwaluwen die in Zwijndrecht en Antwerpen Linkeroever verblijven. De kolonies vertonen daar een dalende trend. De open locatie aan de Burchtse Weel, ideaal om in de vlucht insecten te verzamelen, kan zo een verbinding creëren tussen de kolonies.

zwaluwnesten plaatsen - Els Claus

zwaluwnesten plaatsen - Jef Van De Wiele

Gedeputeerde voor natuur en water, Jan De Haes, staat volledig achter het initiatief van Natuurpunt: ”Heel veel plant- en diersoorten hebben het moeilijk door de klimaatverstoring. We kampen niet alleen met een klimaatcrisis maar ook met een biodiversiteitscrisis. De provincie ondersteunt elke actie die de leefgebieden van planten en dieren kan verbeteren of beter met mekaar kan verbinden.

zwaluwnesten plaatsen - Els Claus

Nestkasten met een hart

In totaal biedt elk van de vijf appartementen nestgelegenheid voor 8 broedparen. Behalve voor huis- en gierzwaluw kan de speciale combinestkast ook gebruikt worden door huismus, spreeuw en koolmees. Omdat het pompgebouw geen dakgoot heeft, is de nestkast voorzien van een schuin dak met regen- en zonwering. Het dak is demonteerbaar voor controle van de nestplaatsen. De huiszwaluwkommen kunnen uit de nestkasten geschoven worden om de jongen van een wetenschappelijke ring te voorzien.

Sociale vereniging Zewopa (Zelfstandig Wonen Provincie Antwerpen) heeft de houten nestkasten gemaakt. Joris Braquené legt uit waarom Zewopa deel nam aan dit project: “Binnen het platform Warme wijken werkt Zewopa aan inclusiebevorderende projecten binnen welzijn, cultuur, wonen, natuur en duurzaamheid. In ons houtatelier in Zwijndrecht zijn kwetsbare mensen uit de wijk actief. We gaan hier in op vragen vanuit de wijk en maken zo zitbanken voor zomerbars of nestkasten voor vogels.

René Maes van Natuurpunt Waasland hoopt dat de nestkasten vanaf de tweede helft van mei in gebruik zullen worden genomen. “Zekerheid dat ze bewoond zullen worden heb je nooit. De resultaten kan je volgen https://www.facebook.com/natuurpuntlinkeroeverzwijndrecht. Natuurpunt Waasland heeft met de steun van ruim 5500 leden al honderden hectaren natuur beschermd. Kernen Linkeroever en Zwijndrecht streven al sinds 1978 naar méér en betere natuur in de regio. Er liggen geen gebieden van Natuurpunt in de gemeente, dus zet de afdeling zich in voor die van de overheid. De aandacht van deze kern gaat ook uit naar de plannen voor de Oosterweelverbinding, PFAS en droogte.

Verhuurbedrijf Allift Michielsens voorzag een prijsgunstige hoogtewerker voor het plaatsen van de nestkasten op zaterdag 1 april.