Opgeruimd staat netjes: oude camping in de Assels wordt opnieuw natuur

8 sep 2023
Lokaal nieuws
Organisatie

In de Assels in Drongen ligt een verloederde camping verborgen in een bos. Die laat Natuurpunt nu opruimen om de natuur weer alle kansen te geven. Wanneer de werken afgerond zijn, gaan de vrijwilligers een wandelpad aanleggen door het gebied.

In april 2020 verwierf Natuurpunt de terreinen van de voormalige camping Witte Berken langs de Pontstraat in Drongen. Die werd jaren geleden verlaten en de nog aanwezige gebouwen zijn volledig verloederd en overgroeid.

Meer dan een ton puin en afval

Natuurpunt gaat het volledige terrein laten opruimen. Alle afval, constructies en gebouwen zijn ondertussen verwijderd. We vonden vooral veel steenpuin van gebouwen, massa's autobanden, metalen containers, een landbouwvoertuig, een betonnen grondplaat en veel zwerfvuil.

Uiteraard moet de aannemer rekening houden met het natuurlijke karakter van het terrein. Eventuele restanten van het werk mogen niet achterblijven, bodemverontreiniging door het gebruik van brandstoffen moet worden vermeden, en het afval moet op een wettelijke manier worden verwerkt en afgevoerd.

camping_assels_voor_de_werken_3_ward_stulens.jpg

Restanten van de oude gebouwen, die intussen allemaal verwijderd zijn (foto: Ward Stulens)

Streven naar soortenrijk loofbos

De komende winter gaan we de natuur verder herstellen. Schadelijke exoten zoals bamboe, laurierkers en Japanse duizendknoop laten we verwijderen om inheemse bomen opnieuw groeikansen te geven. De bedoeling is dat dit gebied zal evolueren naar een soortenrijk gemengd loofbos waar onder meer vleermuizen, de buizerd, sperwer, boomkruiper, grote lijster en ransuil zich thuis voelen.

Bospad voor bezoekers

Tot zolang de werken duren, wordt de toegang tot het bos afgesloten. De overlast voor de buurt en wandelaars zal beperkt zijn, maar het is mogelijk dat een deel van ons wandelpad dat ten noorden van de oude camping loopt, onderbroken zal zijn. Wandelaars zullen dan tijdelijk, net als vroeger, over de Pontstraat kunnen lopen.

Na de werken gaan de vrijwilligers van onze werkgroep Assels een pad aanleggen door de voormalige camping. Momenteel loopt de wandelroute van de Assels nog deels via verharde wegen. We gaan de route verleggen zodat mensen ook door het bos worden geleid. De grote bocht van de Pontstraat richting de R4 (met al het lawaai van het verkeer) wordt op die manier afgesneden. Binnenkort kun je dus afwisselend wandelen langs de Leie, door meersen en een stukje bos.

Dankzij subsidies van de Vlaamse overheid is deze sanering financieel haalbaar. We maken gebruik van natuurherstelsubsidies.

Voor meer informatie over de werken: neem contact op met [email protected]